Jdi na obsah Jdi na menu
 


Zábavné činnosti pro Koťátka

Téma týdne:     Maminko, já dárek mám

     10. 5. – 14. 5. 2021

 

Cíl: pochopit funkci rodiny a jejich členů,

chápat, že každý je jiný, jaká je moje maminka, popis maminky 

  • uvědomit si význam maminek
  • porovnat fotografie maminek a nacházet rozdíly nebo společné znaky

 

Ranní hry a volné činnosti:

 

  • volné herní aktivity dle výběru dětí, hry v dětských koutcích
  • hry v námětových koutcích, na maminky, s kočárky, s panenkami
  • sestavování půlených obrázků u stolečku – rodina
  • vystřihujeme srdíčka a nalepujeme přáníčka
  • omalovánka pro maminku

 

     Pohybové hry a cvičení:

  • děláme, co dělají maminky – nápodoba pohybů – pereme, žehlíme …
  • hrajeme si s padákem – chůze, běh, podbíhání
  • hádej, hádej, hadači, která barva nestačí – opakování barev
  • komu zůstane kytička pro maminku – hra kytičková s hudbou
  • mokré a suché prádlo – reakce na signál

 

      Řízené výchovně-vzdělávací činnosti:

  • Proč slaví maminky svátek – besedování o tom, proč a kdy se slaví svátek maminek, co to vlastně je za svátek, vyjadřuje úctu k ženám a matkám, jejich role ve společnosti a rodině, děkujeme maminkám, co dělá pro tebe tvoje maminka
  • Jaká je moje maminka – nakresli portrét svoji maminky
  • Maminčiny korále – pracovní list, výroba přáníček
  • Prstové cvičení – solení a střihání – prstové básničky
  • Maminčiny hádanky – malý, krátký, velký, pomalý …
  • Básnička s kreslením – jemná motorika, koordinace oka a ruky
  • Pohádka o mamince – práce s pohádkou
  • Písnička pro maminku – zpěv u klavíru 

 

Pobyt venku:

  • procházka do okolí MŠ a sledování dospělých při práci
  • pozorování změn v přírodě – počasí, rostliny
  • naslouchat zvukům v přírodě

------------------------------------------

MOJE RODINA 

 Milé děti,              3.jpg

v těchto dnech trávíme většinu času doma s tatínkem, maminkou, babičkou, dědečkem… a všichni dohromady tvoříme rodinu. Povídejte si s dětmi o rodině, kolik máte doma členů ?   Dokážete vyjmenovat členy vaší rodiny? Kdo do ní patří? Kdo je babička? Kdo je děda? To jsou přece rodiče maminky a tatínka. Máš nějakého sourozence? Bratříčka nebo sestřičku? Znáš jména a příjmení všech členů vaší rodiny? Můžete si společně prohlídnout domácí fotografie a povídat si o nich.

 Otázky a odpovědi

Víš, jak se jmenuješ celým jménem?

Víš, jak se jmenují tví rodiče a sourozenci?

Bydlí kolem vašeho domu, či bytu, nějací sousedé?

Znáš je? Víš, jak se jmenují?

Ke komu chodíš s rodiči na návštěvu?

 Jak se mohu jmenovat?

Každý má své jméno. Jméno máme sice pouze jen jedno, ale rodiče, prarodiče a kamarádi nám mohou říkat různě. Pokud se dívka jmenuje Anna, může se jí říkat také Aničko, Andulko, Ančí, Aninko, Anduličko, Anče. Jak se může říkat dětem, které se jmenují Michaela, Richard, Jaroslav, Jan, Marie,...?

 Hádanky o rodině:

Maminčina nebo tatínkova maminka je tvoje (babička)

Maminčin nebo tatínkův bratr je tvůj (strýc)

Dědeček je tvé maminky (tatínek)

Tvoje sestra nebo bratr je tvé maminky nebo tatínka   (dcera)

 Náš dům:

Vyprávěj, kde bydlíš.

V paneláku, nebo v domě?

 Ve městě, nebo na vesnici?

 Jaký je váš dům?

Velký x malý, vysoký x nízký, jakou má barvu?

Máte u domu zahradu, bazén, pískoviště­?

Kdo staví domy? Z čeho se domy staví?

Můžete si společně vyrobit domeček, ve kterém bydlíte

4.jpg

 

 

 S čím doma pomáháš?

 Každý umí něco zajímavého a může to druhé naučit. Třeba i rodiče, prarodiče či starší sourozenci dětí umí mnoho věcí. Řekněte, co děláte:

   s tatínkem

   s maminkou

   s dědečkem, babičkou,…

 Pracovní listy            strom rodiny

                                     básnička Jak rosteme

                                     zamotané rodiny

Veselá Písnička          Naše máma

Děti mějte se moc hezky a už se na Vás těšíme v naší školičce. Zdraví Vás paní učitelka Lenka

 

---------------------------------------

 

 

 

 

 

 

 

SLET ČARODĚJNIC

26. 4. - 30. 4. 2021

Slet čarodějnic.pdf                                                                            carodejnice.png

---------------------------------------------------

Naše  ZEMĚ         

19.4 – 23.4    zeme.jpg                                                                                                         

Milé děti,

Tento týden si budeme povídat a hrát na téma “ Naše země“.

Naše planeta ZEMĚ má 22. dubna svátek.

Co všechno může znamenat slovo „země“? (zeměkoule; Česko; zem, po které chodíme)

Jaký tvar má zeměkoule? Najdete doma předmět stejného tvaru ? ( např. míč )

Co potřebují lidé a všichni živočichové a všechny rostliny k životu na zemi ?

( čistý vzduch, čistou vodu, světlo-slunce)

Udělejte si pokus – zasaďte si hrášky /nebo jiné rostlinky/ do hlíny /zeminy/ do dvou kelímků, /třeba od jogurtu/, jeden dejte do tmy a nezalévejte, druhý na světlo a pravidelně ho zalévejte.
Uvidíte, kterým rostlinkám se bude dobře dařit.

Co můžete dělat proto, aby byla naše země zdravá a čistá, aby se nám na ní dobře žilo?

Jak můžeš i ty chránit životní prostředí kolem sebe?

  • neodhazuj odpadky na zem
  • pečuj o zahrádku nebo o květiny v bytě
  • nezabíjej broučky, včelky, motýly
  • netrhej v přírodě kytky, listy, větvičky
  • napadne tě ještě něco dalšího?

Nakreslete si obrázek, na kterém bude:

-  sluníčko
-  voda, na které se dělají vlnky
-  ve vodě rybky

-  okolo vody tráva, květiny a stromy

-  ve vzduchu letící motýlci či ptáčci

 - můžete nakreslit také sebe, jak si v krásné a čisté přírodě hrajete, třeba s míčem

Zazpívejte si písničku :  Naše Země Kulatá je

                                                písnička Naše Země.docx

 

Přečtěte dětem básničku             „Jak by bylo?“

 

Jak by byla smutná tůňka, kde žabička nezakuňká.

Jak by bylo smutno v háji, kde si ptáci nezpívají.

Jak by byly smutné domy, kde nešumí žádné stromy.

Jak by byla smutná louka, kde si brouček nezabrouká.

Jak by byla smutná ves, kde neštěká žádný pes.

Jak by bylo smutno v kraji, kde si děti nevýskají.

 

S dětmi si můžeme povídat o tom, jaké by to bylo, kdyby ptáci nezpívali, stromy nešuměly…

Děti přemýšlí nad tím, jak a proč by se to mohlo stát.

Jak se chováme v přírodě?

Chováme se tiše, chodíme pomalu a opatrně, nekopeme do hub, netrháme a neničíme rostliny, neplašíme zvířátka, nezahazujeme odpadky

Děti víte co je to odpad? (starý papír, noviny, sáčky, obaly od potravin, pet lahve, sklo, igelitové tašky, staré mobily, baterky, oblečení, slupky od ovoce a zeleniny...) Odpadu stále přibývá a proto je nutné jeho třídění a jeho recyklace (= staré věci se předělají na nové a dají se znova používat)

povídejte si s maminkou, jak třídíte odpad

hledejte na procházce kontejnery na odpad (papír x sklo x plast x oblečení) Při procházce s dětmi si můžete vzít nádoby s odpadem a odnést je do označených kontejnerů, které jsou už dnes ve všech městech dostupné. Nejen, že se s dětmi projdete, ale uděláte i něco pro přírodu a budoucnost vašich dětí. To za to určitě stojí.

Je tedy na každém z nás, jak se k tomuto kroku postaví.

Jak se chovat v přírodě -  malované čtení  -  Jak se chovat v přírodě.docx

                                                            Kam co patří

Sklo patří do zeleného,

žlutý stojí vedle něho.

Do žluté zas plasty patří,

modrý je třetí z těch bratří.

A že rád čte bratr modrý,

tak je na papíry dobrý.

Oranžový je tam taky,

ten čeká na tetrapaky.

Červený je bratr pátý,

z něho vyčuhují dráty.

  

Nabídka pracovních listů   pracovní list - Kam co patří.docx

                                                                     pracovní list - popelářské auto.d

                                                      Pracovní list Naše Země.docx

 

Zazpívej si písničku         Míša Růžičková  Popeláři

 

Povídání s Tondou Obalem     https://www.tonda-obal.cz/

 

Tvoření   -   namaluj si Zemi  –  tvoření s barvami

tvoreni.jpg

 

Tak to je pro tento týden všechno, přeji Vám, ať Vás úkoly baví a ať se Vám líbí a daří.

Mějte se moc hezky paní učitelka Lenka.

 

----------------------------------------------------------------

12. 4. – 16 4. 2021 Když zabliká semafor                                                

Dobrý den milé děti!

Dnes jsem si pro vás připravila pohádku.straznik.jpg

Dobře se usaďte a poslouchejte, pohádka začíná.

                                      O SMUTNÉM SEMAFORU

Na jedné staré radnici rozhodli se vystavět silnici. Velká auta přijela a silnici stavěla. Vylili asfalt, nakreslili čáry, zahájit provoz už se hnali. Jak tak všichni chvátali, málo pozor dávali. Na křižovatce, tam má být řád, barevný semafor měl by tam stát. Semafor tam sice dali, ale špatně seřídili. Zavládl zmatek, auta jezdila vpřed a zas zpět. Semafor byl z toho vážně moc smutný. A pak na to někdo přišel a ukončil rozbroje, stačí přece, aby přišel pan doktor přes přístroje. Elektrikář světla zkoumá, drátky upravuje. Za chvíli už semafor funguje a barvy ukazuje. Na křižovatce zavládl klid, vše už bylo, jak má být.

Otázky k zamyšlení: (maminko nebo tatínku, prosím, povídej si se mnou)

  • na co při stavbě silnice zapomněli a co se stalo
  • proč jsou na silnici semafory (usnadňuji řízení dopravy, řídi auta i chodce)
  • jaké jsou na semaforu barvy (zelená – jeď, žlutá – připravit, červená – stůj)
  • co se stane, když se semafor rozbije, kdo řídí křižovatku (policie)
  • jsou semafory jen pro auta (ne, platí pro všechny dopravní prostředky a jsou určeny také nám chodcům, semafor pro chodce má pouze dvě barvy)           

                      

Teď si ještě všechny barvičky na semaforu zopakujeme v básničce.                  

                                         SEMAFOR

Co máš dělat na červenou, když se kolem auta ženou?
Na chodníku klidně stát, do silnice nevbíhat!
Co znamená tahle změna, když je žlutá rozsvícená?
Připrav se a pozor dej, čekej, nikam nespěchej.
A když svítí zelená, co to děti znamená?
Malí jako velicí, mohou přejít silnici.

Omalovánky: SEMAFOR PRO AUTA A SEMAFOR PRO CHODCE

Semafor

            

Milé děti, víme, že po silnici jezdí auto, autobus, ale mezi další dopravní prostředky patří také letadlo, které léta ve vzduchu, vlak, který jezdí po kolejích, loď, která pluje po vodě, a my si to zacvičíme:

 

                     CVIČÍME S DOPRAVNÍMI PROSTŘEDKY  

KOLO – na zemi šlapeme (šlapu, šlapu, nevím jak, jedu rychle jako drak)

LETADLO – rozpažení, a létám po pokoji (létám si až nad mraky, mohu mávat na ptáky)

AUTO – předpažit, držím volant a jezdím po pokoji (když se motor rozhučí, kola se mi zatočí, pak si jedu na výlet, poznat celý širý svět)

VLAK – ruce v bok, udělám krok a dřep a takto krokuji po celém pokoji (po kolejích jezdím rád, umím krásně zahoukat)

LOĎKA – chůze po pokoji a rukou naznačovat pádlování (vlnky mě unášejí dopředu, dozadu, na vlnách s rybami krásně si zaplavu)

Pracovní list: Poznáš po čem, co jezdí? Spoj jednou nepřerušovanou čarou

cesty1.pdf

                                      

A teď si ještě vyzkoušíme, jaké zvuky tyto dopravní prostředky vydávají. 
S maminkou vyslovuj nahlas.                              

JAZYKOVÉ HŘÍČKY

VLAK houká – húúúúúúúúú, húúúúúúúúú,húúúúúúúúú!             

AUTO troubí – túúúúúúúúú, túúúúúúúúú, túúúúúúúú!

LETADLO letí – vúúúúúúúúú, vúúúúúúúúú, vúúúúúúúú!                        

ZVONEK na kole zvoní – cink cink cink, cink cink cink, cink cink cink!

 

Omalovánky: DOPRAVNÍ PROSTŘEDKY

mašinka.pdf

loďka.pdf

       

A aby to všechno dobře a bezpečně fungovalo na silnici milé děti, potřebujeme k tomu ještě dopravní značky, podle kterých se musí řidiči, chodci a cyklisté řídit.

Dopravní značky mohou mít tyto tvary a barvy, poznáš některé:

znacky.jpg

 

KRUH – kruh je můj malý kamarád, stále si chce se mnou hrát

TROJÚHELNÍK – trojúhelník tak to bývá, tři strany před námi skrývá

ČTVEREC – čtverec znají všichni známí, má vždy přesně čtyři strany

OBDELNÍK – obdélník má čtyři strany, dvě jsou dlouhé a dvě krátké, pověz to i kamarádce.

Milé děti, mějte se moc krásně, užívejte jara a brzy se doufám uvidíme už v MŠ. Na konec jsem ještě přiložila návod, jak si můžete s maminkou nebo tatínkem poskládat z papíru lodičku, a potom poslat po vodě.

Na shledanou děti!          Paní učitelka Jitka

Návod jak vyrobit lodičku z papíru: 

skladacka.jpg                      

------------------------------------------------------------------

 

Milé děti,

 velikonoční svátky utekly jako voda a věřím, že jste si je společně doma hezky užily.

Tento týden budeme věnovat pozornost domácím a hospodářským zvířatům a jejich mláďatům. Budeme si s dětmi povídat o užitku těchto zvířat, o tom, kde žijí, čím se živí a jaká jsou jejich mláďátka.

- pohádka o „KOHOUTKOVI A SLEPIČCE“ – poslechni si pohádku, kterou ti maminka nebo tatínek přečtou, vyzkoušej si převyprávět příběh vlastními slovy - otázky k obsahu: Co našla slepička v oboře? Jaký byl kohoutek? Co se kohoutkovi stalo? Kdo dal studánce šáteček? Pomohl švec slepičce? Zachránila slepička kohoutka?... jaké plyne z pohádky ponaučení?

lena1.jpg

 - pokud budeš chtít, nakresli si obrázek kohoutka a slepičky  

- najdi ve své knihovně obrázkovou knížku o zvířatech, společně s rodiči si povídej o tom, jak správně pojmenovat zvířecí rodiny

 - pes, fena, štěně                                      -  beran, ovce, jehně

 - kocour, kočka, kotě                               -  býk, kráva, tele

 - hřebec, klisna, hříbě                              -  houser, husa, housata

 - kozel, koza, kůzle

 - prase, svině, sele

 - kohout, slepice, kuře     

Popletené věty:  určitě víš, jak to bude správně a věty opravíš

- KUŘE NA DVOŘE HLASITĚ ŠTĚKÁ.

- KRÁVA NÁM DÁVÁ ZMRZLINU.

 - PRASE SI HOVÍ V HOLUBNÍKU.

- PO PASECE SE PROHÁNÍ KOTĚ.

- KOTĚ RÁDO OKUSUJE KOSTI.

- KOUHOUT SNÁŠÍ BAREVNÁ VAJÍČKA.

Pojmenuj zvířátka, která vidíš na tomto obrázku. Víš, čím se živí a čím jsou pro nás užitečná?

lena2.jpg

Nabídka omalovánek a pracovních listů

pracovní list domácí zvířátka.pdf

spojovačka.pdf

zvířátka.pdf

Cvičíme se zvířátky

https://www.youtube.com/watch?v=MkCDxzBW5BY

Poznáš zvířátko podle hlasu

https://www.youtube.com/watch?v=ndspN0I-QEo

- dovedeš napodobit zvuky zvířátek? Uměl/a bys napodobit zvuk zlého psa? Zvuk malého koťátka? Zvuk rozzlobeného kohouta?

- vyzkoušejte si doma zahrát hru na pantomimu, předváděj zvířátka a ostatní hádají, které zvířátko právě jsi.

 - zazpívej si s maminkou nebo tatínkem známou písničku

lena3.png

Hádej, hádej hadači

lena4.png

 

 

Námět na skládání z papíru – papírový pejsek

 

lena5.png

 

lena6.png

 

Pokus- Jak se dělá máslo

  • Potřeby: smetana ke šlehání (33 %), malá PET lahev.
  • Do PET lahve nalejeme trochu šlehačky. ...
  • Lahev uzavřeme a třepeme (šejkujeme) s ní všemi směry.
  • Takto vypadá láhev na začátku třepání. ...
  • Lahví třepeme, co se dá... ...
  • Po cca 3-5 minutách se z tuku stane hrudka (máslo) a oddělí se tekutina (syrovátka).

 

       lena7.pnglena8.pnglena9.png

Jednoduchý domácí pokus, při kterém si děti samy doma vyrobí máslo.

Potřeby: smetana ke šlehání (33 %), malá PET lahev . Do PET lahve nalejeme trochu šlehačky. My jsme nalili cca 1/4 kelímku. Čím méně, tím rychleji se máslo vytvoří. Lahev uzavřeme a třepeme (šejkujeme) s ní všemi směry.

Lahví třepeme, co se dá... třepe celá rodina 

Po cca 3-5 minutách se z tuku stane hrudka (máslo) a oddělí se tekutina (syrovátka). Syrovátku jsme vylili do misky vlevo, máslo jsme dali do misky vpravo.  Máslo dejte na chvíli do lednice a pak již můžete mazat na chleba. Tak dobrou chuť .

                                                   lena10.png                             

Milé „Koťátka“ užijte si s rodiči společně strávené volné chvíle, běžte se proběhnou ven, kde určitě nějaká domácí zvířátka objevíte. Budu se na Vás už opět brzy těšit v naší  školičce.

Moc Vás zdraví paní učitelka…. Lenka.