Jdi na obsah Jdi na menu
 


Distanční výuka

OD 12.4. 2021 SE OPĚT VRACÍME K PREZENČNÍ VÝUCE, PROTO DISTANČNÍ VÝUKA JE UKONČENA.

--------------------------------

Vážení rodiče a milé děti,

opět se vracíme k distančnímu vzdělávání, se kterým máte již zkušenosti z podzimního uzavření MŠ.
Příprava je určena pro předškolní děti, pro které je tato výuka povinná. Po znovuotevření, prosíme opět o přinesení vypracovaných materiálů k založení do Portfolií dětí. Mladší děti povinnost distančního vzdělávání nemají, je tedy na Vás a dětech, zda se do pracovních listů a činností pustíte.

Tento týden máme téma:

 

                                                                           6.4. - 9.4. 2021

                               Když  zabliká  semafor

 

Cíl: Učit děti orientovat se a pohybovat v dopravním procesu, znát bezpečnostní pravidla. Poznat různé dopravní prostředky, dopravní značky.

 

Úterý: 

Ahoj děti, tak vás zdravím po velikonocích. Mám velkou radost, že jste se téměř všichni zůčasnili Velikonoční stezky v naší zahradě. 

Tento týden si budeme povídat o dopravních prostředcích, o pravidlech při jízdě na kole, na přechodu. A také se naučíme poznávat nějaké dopravní značky.

 

Celým týdnem vás bude provázet zajíc, Pozorka, Zákaz, Vypravěč. Těch úkolů se vám bude zdát hodně. Je to jen nabídka, výběr nechám na vás, kolik toho zvládnete. Pracovní list si vždy vytiskněte.

Semafor1.pdf

Semafor2.pdf

 

 

Středa:

Ahoj děti, dnes si povíme něco o tom, jak se chodí přes přechod a k čemu nám slouží. A kdo chce, tak si vyrobí i semafor. 

Semafor3.pdf

Semafor4.pdf

 

 

Čtvrtek:

Ahoj děti, jezdíte rádi na kole? Víš, jak vypadá správně vybavené kolo a jaké ochranné pomůcky bys měl používat při jízdě na kole?

Semafor5.pdf

Semafor6.pdf

 

 

 

Pátek:

Ahoj děti, jak jsi na tom s poznáváním značek, proč jsou důležité? Jaké znáš dopravní prostředky?

Semafor7.pdf

Semafor8.pdf

 

 

Já doufám, že už bude teplejší počasí, abyste mohli na vašem kole jezdit po venku. A nejvíc se těším, že se, doufejme, v pondělí uvidíme naživo ve školce.

                    Ahoj, zdraví vás a pěkný víkend přeje p.uč.Míša

 

 

 

29. 3. – 1. 4. 2021

 Téma: HODY, HODY DOPROVODY

 Cíl: seznámit děti s velikonočními svátky, jejich tradicemi, symboly a zvyky, které jsou s těmito jarními svátky spojeny

 

Milé děti,

Víte, jaký důležitý svátek je před námi?

Ano, správně, jsou to VELIKONOCE.zajicek1.jpg

A s Velikonocemi má jistě každý z vás spojenou pomlázku zdobenou barevnými stužkami a hlavně vajíčky. Vy je děvčátka s maminkou určitě rády zdobíte. A kluci? Vy si zase rádi nějaká pěkná vykoledujete.

Budeme si tedy povídat o tom, jak se slaví nebo slavily Velikonoce u nás v Česku.

 

KVĚTNÁ NEDĚLE

Květné neděli se také říká Pašijová, protože je prvním dnem pašijového týdne

Květná se říká podle toho, že se kostely vyzdobují květy

U nás se zdobí kočičkami, víš jakými?

 

kocicky2.png

Ještě jedna hádanka. Co nepatří k Velikonocům?

kvetna-nedele.png

MODRÉ PONDĚLÍ

Modré pondělí se jmenuje zase podle výzdoby v kostele

Někdy se ale také zdobí do fialové nebo žluté barvy

Spočítej, kolik je modrých vajíček v kruhu?

 

 

kruh-vajicek.png

 

 

 

 

 

Napočítal/a jsi 6? Tak to jsi dobrý počtář, proto ještě jeden úkolek k vytisknutí.

 

Vykresli tolik vajíček, kolik spočítáš puntíků na kostce:

počítání.pdf

 

 

ŠEDIVÉ ÚTERÝ

O šedivém úterý se uklízí a vymetají se pavučiny

Který pavouček si neutkal svou pavučinku?

pavucinka.png

 

 

Pro naše dávné prapředky byly Velikonoce velkou oslavou. Protože začínalo jaro, slavili jeho příchod. Na jaře všechno roste, kvete a rodí se mláďátka, slavili zrození života. A protože na jaře začíná slunce hřát, oslavovali slunce.

A tak tu mám pro vás jednu jarní koledu

velikonocni.png

V trávě se schovali zajíčci, jestlipak je najdeš?

zajíček.pdf

 

 

 Víte, jakou cestu musí podniknout vajíčka, než se dostanou na náš stůl?

Tak si to vezmeme pěkně popořádku. K tomu, abychom měli dobrá vajíčka, potřebujeme hlavně slepičku. Znáte ji opravdu tak dobře? Víte například, že slepička domácí v noci hřaduje (to znamená, že sedí na bidýlku) na vyvýšeném místě a díky tomu se dokáže účinně ubránit útoku nepřítele (tedy zvířátek, jako je třeba kuna, která by si chtěla na slepičce pochutnat)?

Tak jako každý jiný živí tvor potřebují slepičky dostávat každý den čistou vodu a dobrou potravu. Potřebují běhat po louce nebo po dvorku a vyhledávat si červíky. Vajíčka snášejí do hnízda. Takové slepičky jsou u svého hospodáře spokojené a jejich vajíčka jsou velmi chutná. V obchodech je také prodávají a označují je tam jako biovajíčka.

 

Vajíčko určitě nějaké doma máte, tak si jej můžete zkusit obarvit s Kájou a Bambuláčkem

https://www.youtube.com/watch?v=Wgt25nkgt8o

 

 

 

ŠKAREDÁ STŘEDA

hlavně se o škaredé středě nemračte, aby vám to nezůstalo

Hlavním jídlem byla čočka a hrách

Škaredé středě se také říká sazometná,
protože se vymetaly saze z komína

Poznáš, ve kterém domečku už mají vymetené saze z komína?

kominy.png

Kominík musí být obratný, tak i my nyní protáhneme naše tělo.

 Velikonoční příběh- odkaz:

https://www.youtube.com/watch?v=BrYlO8eRSBk

 

 

A přidáme ještě velikonoční písničku, ať máme úsměv na líčku.

https://www.youtube.com/watch?v=yJ5iI0yBX7w

 

 

Slova k písničce            VAJÍČKA

Jsme vajíčka slepičí a budeme se vařiti,

abychom pak na míse mohla bíle zářit.

Jsme vajíčka slepičí a kde kdo nás má rád,

na několik způsobů nás můžeš udělat.

Hopsasa, hejsasa, vajíčka se natřásaj,

hopsasa, hejsasa, vajíčka se vaří.

Hopsasa, hejsasa, vajíčka se natřásaj,

Hopsasa, hejsasa a pak na míse září.

Než je sníme.

Jsme vajíčka slepičí kokokokodák,

baští nás dospělák i předškoláky žák.

Jsme vajíčka slepičí a umíme i zpívat

a budem zpívat celý den, než se začne stmívat.

 

 

 

Už jsme si zacvičili, zazpívali, tak co kdybych si něco vyrobili. Třeba zajíčka

1.png

 

2.png

3.png

A na závěr dnešního povídání jedna koleda pro kluky

 

Koleda

Koleda, koleda

proutek z vrby,

mlsný jazýček mě svrbí. Koleda, koleda holoubek, dejte něco na zoubek.

kol.jpg

 

 

ZELENÝ ČTVRTEK

Protože je naší školičce po vás už moc smutno, tak dnes mám pro vás pozvánku na naši zahradu, na které bude pro vás připraveno další pokračování povídání o velikonočních zvycích, hádanky, tvoření a plnění úkolů se zajíčkem Edou.

Vzhledem k vládnímu nařízení o uzavření MŠ budou STEZKU ZAJÍČKA EDY procházet jen rodiče s dítětem.

 

pozvanka3.png

 

PŘEJI VÁM KRÁSNÉ SVÁTKY VELIKONOČNÍ PLNÉ SLUNÍČKA A PEVNÉHO ZDRAVÍ.

Na jednu krásnou pověru bychom zapomenout neměli: malovaná vajíčka mají být vždy uprostřed stolu. To proto, aby každý člen rodiny našel cestu domů a nezabloudil.

 

 

 

 

 

--------------------------------------------------------------

22.3. - 26. 3. 2021

Téma:          Jaro ťuká na vrátka

Cíl: Vést děti k vnímání krásy přírody, sledování změn v přírodě, co je to roční období.

Pondělí

Ahoj děti moje milé. Zdraví vás paní učitelka Míša. Chybí mi váš úsměv, smích, obejmutí, zpívání našich oblíbených písniček, cvičení na velkých míčích, povídání a čtení před spaním a také flétnička s Flautíkem, určitě se také těšíte na naši krásnou zahradu. Čekají nás na ní jarní práce a úklid, které zvládneme - doufejme - všichni dohromady.

1.jpg

Tento týden si budeme povídat o novém ročním období, které nám začalo už včera. Jaké to je roční období? Ano jaro. A víte co je to vlastně roční období? Je to období v roce, kdy se mění v přírodě hodně věcí. Mění se počasí, teplota vzduchu, růst rostlin, život živočichů. Dohromady máme čtyři roční období. Říkej - jaro, léto, podzim, zima. To je dohromady celý rok. Potom přijde znovu jaro…a to je opět další rok.

Roční období: 

co-je-drive.png

stromy1.png

Vypracuj  si pracovní list roční období: Roční období

Mám pro vás písničku, která nám vítá jaro. Je nová, kdo ji zvládne, může se ji naučit. Už se těším, až si ji zazpíváme i s hudebními nástroji.

Písnička: https://www.youtube.com/watch?v=3j_izoF8fIA

Utíkej ven a nadechni se jarního vzduchu, a jestli svítí sluníčko, tak na něho zamávej a hrej si na zahradě.

Nezapomeňte večer na čtenou pohádku.

Ahoj zítra.

 

Úterý

Ahoj děti. Jaké je dnes venku počasí? Doufám, že už na nás vykoukne sluníčko. Na jaře už dlouho očekáváme teplejší počasí. My lidé se těšíme, že odložíme zimní bundy, co dál, říkej (teplé kalhoty, rukavice, čepice, šály, nákrčníky, zimní boty, punčocháče).

2.jpg

Myslíš, že se na jarní sluníčko těší i zvířátka? Určitě. Co se s nimi po zimě bude dít? Co udělá ježek? (probouzí se, začne si shánět potravu). Co včelka? (už se těší na první nektar z jarních kytiček). Až zvířátka zesílí, tak budou mít na jaře mláďátka.

A co rostliny a stromy?  Též čekají na sluníčko a teplo, aby se v kořenech probudila míza, to je důležitá výživná šťáva, která putuje až do tenkých větviček, na jejichž koncích jsou pupeny. A co z těch pupenů vyraší, to je překvapení. Hádej a na vycházce to prozkoumej pomocí lupy. Z některých vyraší listy, z některých květy.

Vyrob si svůj jarní strom. Kdo bude mít dostatek materiálu (především ruličky od toaletního papíru), ten třeba zvládne všechny čtyři stromy.

Návod na strom: Stromy

Pracovní list, grafomotorika: Grafomotorika

Pokud bude teplo, tak můžeš vytáhnout kolo a projet se na něm. Nebo co tak si namalovat skákacího panáka?

Skákání panáka: https://www.wikihow.cz/Jak-skákat-panáka

A večer? Hurá čtená pohádka.

Ahoj zítra.

 

 

Středa

Ahoj děti. Dnes si ukážeme první jarní kytičky. Mezi ně určitě patří sněženka, prvosenka (petrklíč), sedmikráska, pampeliška.

Kytičky:

kytky.png

Každá rostlina se skládá z určitých částí. Kořen, stonek, list, květ. Ukazuj si části rostliny na obrázku.

Popis části rostliny: Popis

Název kytičky si vždy rytmicky vytleskej a řekni, na kolik je slabik (např. sně-žen-ka, na tři slabiky).

Vymýšlej další slova s jarní tématikou a rytmicky je vytleskej (např. sluníčko, mrak, tráva…).Zkus určit na kterou hlásku nebo slabiku dané slovo začíná (např. sedmikráska - začíná na s nebo se - obojí je správně).

Rodičové zavzpomínají na básničku sněženka, říkejte postupně s dětmi.

3.jpg

Pracovní list sněženka: Sněženka

Šup ven, najdeš nějakou jarní kytičku? Pojmenuj ji, ale netrhej, nechej ji pro včeličky.

Před dobrým spánkem krásná pohádka, že jo?

Ahoj zítra.

 

Čtvrtek

Ahoj děti. Dnes si procvičíme naše logické myšlení. Co to je? No to je taková dovednost, kterou potřebujeme při řešení nějakého úkolu. Když třeba teď budeme luštit sudoku, tak musíme přemýšlet nad tím, jak to vyřešíme.

Sudoku: Sudoku

Každému z vás to trvalo asi jinak dlouho. A to je úplně normální. Každý totiž máme předpoklady dělat něco jiného. Někdo umí zpívat, někdo kreslit, sportovat, někdo rád řeší různé úkoly…

Ještě jedna jarní hra: Jarní hra

Co budeš dělat dnes venku? Tak si zaskákej panáka.

A večer hola, hola, pohádka tě volá.

Ahoj zítra.

 

 

Pátek

4.jpg

Povídání bylo dost. Dnes hurá na krásnou jarní procházku.

Vytiskni si popis procházky a splněný úkol si zaškrtni.

Procházka: Procházka

Přeji vám děti krásný jarní víkend, plný jarních zážitků z přírody. Loučí se a zdraví paní učitelka Míša.

------------------------------------------------------------

 

15. 3. – 19. 3. 2021

Téma: Z pohádky do pohádky

Cíl: rozvoj řečových dovedností, formulování myšlenek, zájem o různé komunikační formy (dovednosti předcházející čtení a psaní, výtvarné, hudební, dramatické a pohybové dovednosti)

 

Pondělí:

kas.jpgNazdárek, nazdárek vítá vás dnes Kašpárek.

 A zkuste děti hádat, proč právě já? Trošku vám napovím. Protože patřím do pohádkového světa, tak si tento týden budeme povídat o……? Ano o pohádkách. Máš nějakou nejoblíbenější pohádku? Jak se jmenuje? A dokázal/a bys ji povyprávět? (aspoň kousek ať vám děti převyprávějí)

Já mám také  oblíbenou pohádku jmenuje se „O třech prasátkách“.

Maminka/tatínek ti ji přečte, ale pozor!! Už při poslouchání pohádky máš první úkol: jak uslyšíš slovo prasátko/prasátka zvedneš ruku -rozlišení jednotného a množného čísla- zvednout jednu ruku (prasátko), dvě ruce (prasátka)

Byla jednou tři prasátka, která se rozloučila s maminkou a vydala se do světa. Toulala se po loukách lesích, hrála si a dováděla. Ale přešlo jaro, léto, začal podzim a venku byla zima. Proto se prasátka rozhodla, že si postaví domečky. Všechna tři prasátka si našla místečko nedaleko od sebe, připravila si pilu, kladivo, hřebíky, prkna, kbelík, sekeru, lopatku, metr a začala stavět.

První prasátko stavělo domeček ze slámy, druhé ze dřeva a třetí z cihel. První prasátko mělo svůj domeček rychle postavený, druhému trvala stavba o něco déle, ale nejvíce práce se stavbou domečku mělo třetí prasátko. Dvě prasátka se třetímu prasátku posmívala: „Kdybys stavěl jako my, byl bys už hotový!“ Ale třetímu prasátku to nevadilo: „Alespoň se na mě nedostane vlk, až přijde!“ Prasátka zanedlouho zjistila, že se okolo opravdu potlouká hladový vlk. Moc se polekala a schovala se do svých domečků. Vlk přišel k domečku ze slámy a volal na prasátko: „Prasátko, pojď ven, budeme si hrát!“ Když prasátko nešlo, začal ze všech sil foukat na domeček, až všechnu slámu z domečku odfoukal. Prasátko ale stačilo utéct a schovat se u svého bratra v dřevěném domečku. Vlk přišel k domečku ze dřeva: „Nebojte se, prasátka, pojďte ven, budeme si hrát,“ volal sladkým hlasem, aby prasátka ošálil. Když prasátka nevylezla, začal foukat- nejprve slabě, potom silněji. Foukal, až domeček taky rozfoukal. Ještě, že prasátka utekla a stihla se schovat v domečku z cihel. Vlk přiběhl k domečku třetího prasátka a začal foukat. Foukal ze všech sil, foukal, ale domeček se mu rozfoukat nepodařilo. Přemýšlel, jak by se na prasátka dostal, a napadlo ho, že do domečku vleze komínem. Vylezl na střechu a spustil se do komína. Ale dole mezitím prasátka roztopila ohniště a vlka nejenže štípal kouř do očí, ale ještě si na ohni připálil ocas. Vyrazil ven z komína a utíkal, až se mu za patami kouřilo. Tak vyzrálo třetí prasátko na vlka, a ten se od té doby už nikdy neukázal. Prasátka v bezpečí společně hospodařila v domečku z cihel a první dvě prasátka už vždy dělala vše pořádně a ani je nenapadlo, aby byla líná jako dřív.

Tak jakpak se ti líbila pohádka? Dokážeš odpovědět na všechny mé hádanky. Připrav se:

  1. První prasátko si postavilo domeček z cihel, klacíků nebo ze slamy?
  2. Třetí prasátko si postavilo domeček ze slámy, cihel nebo klacíků?
  3. Koho zanechala prasátka doma: strýčka, babičku nebo maminku?
  4. Jak vlk zničil domečky: ranou pěstí, fouknutím nebo kopnutím?
  5. Kolik domečků vlk zničil: jeden, dva nebo tři?
  6. Druhé prasátko mělo domeček z cihle, slámy nebo klacíků?

 

Určitě tě můžu pochválit

kas.jpgCo tu ještě pro tebe mám?   Domečky.pdf

 

A zazvonil zvonec, dnešním úkolům je konec!

 

Úterý

kas.jpgA už jsem tu zas, na práci je čas!

 

Jak se děti jmenovala včerejší pohádka?.............

Zacvičíme si jako ta prasátkarozcvička (čtěte a dítě předcvičuje)

Prasátka se vydala na cestu do světa.

-nejdříve šla velice rychle do lesa

(rychlá chůze na místě)

-v lese šla pomalu, rozhlížela se.

(pomalá chůze na místě, otáčení hlavou)

-poskakovala okolo pařezů

(poskoky snožmo dokola)

-zkusila pařez i přeskočit

​​(přeskok přes nízkou překážku- kostku, polštář…)

-skákala po jedné noze ke kládám a po druhé zpátky

(poskoky na jedné noze dopředu, otočit a po druhé doskákat zpět)

-uviděla kaluž a prasátka neodolala a vyválela se v blátě, napřed na jednu stranu a potom na druhou

(převalování na zemi na obě strany, kolena skrčená a obejmeme je rukama)

-pak vyskočila, otřepala se, aby se osušila, jednou, dvakrát

(výskok, otřepání)

-sedla si do trávy a natáhla nožky – napřed jednu, pak druhou

( v sedu protahování nohou dopředu- střídavě)

 

To si prasátka hezky zacvičila

Kamarádi, co kdybyste prasátkům vymyslely jména:

Nejmladší pojmenuješ……….

Staršímu dáš jméno …………..

Nejstarší prasátko se bude jmenovat……..

Prasátka se měla moc ráda, hrála si spolu, pracovala, ale někdy se před sebou ráda vychloubala. Zrovna jako dnes.

Nejmladší prasátko (jméno prasátka) povídá: „To jsem se dnes dobře vyspalo“. Druhé se přidalo: „ Já jsem se vyspalo lépe.“ A třetí už křičí: „Já se vyspalo nejlépe!“

Postupně vymýšlejte další činnosti, které prasátka dělala a veďte děti (i pomocí návodných otázek) ke stupňování přídavných jmen, např.:

První prasátko: „Já mám velký hlad.“ Druhé prasátko: „Já mám větší hlad. Třetí prasátko……….“Já mám největší hlad.

(Další nabídky slov a slovních spojení: tlusté x tlustší x nejtlustší, čisté.. (?)…(?), veselé (?)…(?)., já mám modré tričko ..(?)..(?)…,barevný šátek…(?)…(?)…., dlouhé kalhoty…(?)…(?)..,

„Já mám zajímavý nápad“. „Já mám zajímavější......(?)...

A protože první prasátko bylo pracovité, druhé ještě (?) a to třetí (?),měla všechna stejný nápad. Postavíme si každé svůj domeček, abychom se mohla schovat před zlým vlkem!“

 

Zkuste děti postavit domečky pro prasátka z toho, co máte doma.

Kolik jich musíte postavit? Tak hurá na to.

A už nám zbývá jen vyrobit loutky a divadlo může začít.

Na polotvrdý papír vytiskněte postavy prasátek a vlka. Nechte je dětmi vybarvit a pomozte je dětem vystřihnout. Malými nůžkami opatrně vystřihněte otvory na prsty. Na prasátka dolepí děti doplňky, (šáteček, mašlička..) a můžete jít hrát.

loutky.pdf

 

Pracovní list: Labyrint prasátka.pdf

Trefí prasátka do správného domečku?

A zítra v tento čas, budu tady zas!  kas.jpg

 

Středa:

   kas.jpg    Zvoním, zvoním rolničkou, dnes jsem přišel s písničkou.

A jakápak to bude? No přece o prasátkách, jako z té pohádky.

Pojďme se ji dnes naučit, protože s písničkou je vždy veseleji.

Písnička: Tři čuníci  https://www.youtube.com/watch?v=6cD2vA5pAOY

pisnicka.png

Pokud budete mít chuť, trénujte pochodový (2/4) rytmus a na každou dobu došlápněte jednou nohou. Můžete taky rukama (vařečkami, dřívky..) tleskat na každou první dobu. Pantomimicky můžou děti předvádět, co všechno se čuníkům v písničce děje.

 

V písničce se všechno hezky rýmuje, zkusíme to taky? Pomůžou nám obrázky (rozpoznávání rýmu a porozumění – rodič čte a dítě doplňuje.

Rýmování.pdf

A když vám to tak hezky šlo, zkuste i pohádku o prasátkách v rýmech.

( rodič opět čte a dítě doplňuje poslední slovo verše)

tri-mala-prasatka.png

 

Prasátko – grafomotorika

1.kruhy a kroužky ve vzduchu celou paží

2.kruhy předloktím, zápěstím, jednotlivými prsty

3.prasátko na plochu papíru formátu A4

Předříkáváme dětem: kresli velký kruh doprostřed papíru, do velkého kruhu nakresli menší kruh……..

prasatko.png

 

 

Gymnastika mluvidel:

-nafouknout obě tváře a pouštět vzduch po troškách ven přes pevný závěr (vlk se nadechuje)

-pohyb rtů roztáhnout rty do široka, úsměv (vlk cení zuby)

-vysouvej jazyk do pravého koutku (do levého koutku), poté střídej koutky (vlk se olizuje)

 

To vám to šlo, možná líp než tomu vlkovi.

Dnešní písničku o čunících si ještě jednou dejte a zvesela si ji společně zazpívejte.           kas.jpg

 

Čtvrtek:

Milé děti hola, hola, Kašpárek vás zase volá!        kas.jpg

 

Víte, kolikátý den si s vámi povídám?...... A jak se dnešní den jmenuje?.......

Výborně, tak to si určitě vzpomenete, co všechno potřebovala prasátka, když stavěla své domečky. (vytiskněte pracovní list, který bude mít dítě před sebou, společně si je prohlédněte a pojmenujte) Zkus pantomimicky napodobit, jak se s nástrojem pracuje.

Co chybí.pdf

-slabikování předmětů (rodič ukazuje a dítě vytleskává, 1tlesknutí-1slabika)

-řekni počáteční písmeno nástroje

-na který nástroj myslím?(rodič vytleská a dítě podle počtu tlesknutí určí, o který nástroj jde př.1xtlesknutí – rýč, 3xtlesknutí-kladivo……

-jaké nástroje ještě znáš? Nač se používají?

- který nástroj prasátkům na obrázku chybí? Dokresli si jej a ostatní nástroje vymaluj.

 

Co by, kdyby……( nechte děti rozvíjet fantazii)

- kdyby malá prasátka se nevydala do světa a zůstala s maminkou, co by asi dělala?.........

-kdyby bylo v pohádce prasátek pět, z čeho by ještě mohla domečky vyrobit?..........

-vlk je opařený, ale stále má velký hlad. Co by jsi mu poradil, aby s tím udělal? ………

-kdyby ses dostal do této pohádky, kterou roli by sis chtěl/a zahrát?

- udělal/a bys něco jinak?..........

- a co kdyby v pohádce byla tři velká zlá prasátka a malý vlček, jak by taková pohádka mohla vypadat a jak by dopadla?........

Takhle tvoří spisovatel, jak ti to šlo?   kas.jpg

 

 

A nakonec dnešního povídání tabulková hra s obrázky.

Rozstříhej prasátka a dej je do správné ohrádky.

tabulka prasátka.pdf   Hra s prasátky.pdf

 

A tím dneska končím, zvesela se s tebou loučím!

                                                       kas.jpg

 

Pátek:

Je to tady milé děti, s pohádkou čas rychle letí.

Dnes se spolu rozloučíme až úkoly dokončíme.

A tak hurá do toho, ať to máme hotovo!  kas.jpg

 

Celý týden jsme prožili s pohádkou O třech prasátkách. Určitě ji už moc dobře znáte, a tak si myslím, že by jste ji dokázaly povyprávět úplně samy. Pomohou vám obrázky, které si potom můžete vymalovat.

Cink, cink, cink maminko, tatínku poslouchej pohádku (nechte děti vyprávět pohádku podle obrázků nebo můžou využít vytvořené loutky).

pohadka27.jpg

pohádka.pdf

Sklidili jste potlesk? Věřím, že ano.

 

A co takhle ještě pohádkové hádanky?

hadanky.png

 

V tomto týdnu jste se naučili písničku, vyrobily jste si loutky, splnily spoustu úkolů, tak co říkáte malé odměně na konec?

Poproste maminku, aby vám vyrobila modelovací hmotu, kterou vám paní učitelka vyrábí ve školce, a vy z ní rády modelujete. Můžete si z ní zkusit vymodelovat tři čuníky. Obrázek vám pomůže.

Odkaz na výrobu modelíny: https://www.youtube.com/watch?v=7r8KQ2mpPVQ

prasatko-z-formely.jpg

Kdo bude mít chuť, ještě něco navíc :najdi rozdíly na obrázcích.pdf

Hledej písmeno P.pdf

Sudoku.pdf

 

Mějte se krásně a příště na shledanou zase v jiné pohádce

loučí se Kašpárek a p. uč. Jitka     

                                                      kas.jpg 

 

 

----------------------------------------------------------

 

                       8.3. - 12.3.2021

Téma:      Kniha je můj kamarád

 

Cíl: Přiblížit dětem krásu literárního a výtvarného umění prostřednictvím knih. Seznámit děti s tím, jak vznikala kniha, jak se kniha vyrábí, druhy knih. Umět naslouchat čtenému slovu a vnímat jeho obsah.

Pondělí:

Ahoj děti, zdraví vás paní učitelka Míša. Když jsem připravovala aktivity pro tento týden, tak jsem na vás moc myslela. Vím, že jste se těšili až si budeme povídat o knížkách. Že si postavíme ve třídě knihovnu, do které si přinesete svojí oblíbenou knížku. Slibuji, že si to splníme, až bude opět školka v provozu.

Než vznikla kniha, vedla k tomu dlouhá cesta. Když lidé hodně dávno neuměli psát (neznali písmo), potřebovali někomu zanechat zprávu. Např. že ulovili velké zvíře, nebo vyhráli v boji proti nepříteli. V té chvíli vzniklo obrázkové písmo na stěnách jeskyní. Podívej se se svým 

rodičem na zajímavé obrázky jeskyně, kde nalezli zajímavé malby. Povídejte si u toho.

Soubor jeskyně zde: jeskyně.pdf

My máme ve třídě naše pravidla chování. Zkus popřemýšlet a nakreslit nějaké naše pravidlo formou piktogramu (je to grafický znak znázorňující pojem nebo sdělení obrazově. Většinou jde o malý a srozumitelný nákres věci, např. znak invalidů, znaky postav na WC…). Piktogramy také stály na počátku vývoje písma.  Vyber si jedno - navzájem si pomáháme, máme se rádi, jsme kamarádi, když jeden mluví, ostatní mu naslouchají, nekřičíme, kopeme jen do míče, myjeme si ruce před i po jídle.

Pokud si nebudeš vědět rady, nevadí. Tak zkus kresbou vyjádřit, že rád chodíš do přírody.

Vím, že rádi zpíváte. Tak si dnes můžeme zazpívat naši oblíbenou písničku Mrazíci.

Odkaz písnička: https://www.youtube.com/watch?v=gNN9LA2-K0Q

A ten nejdůležitější úkol - běžte ven do přírody. Po cestě můžeš vytvářet šipky z klacíků

Večer ať ti rodič přečte pohádku na dobrou noc.

Ahoj zítra.

Úterý

Ahoj děti, dnes si budeme povídat o tom, jak vzniklo písmo a na čem lidé kdysi dávno psali. Protože, než vznikl papír, tak to chvíli trvalo. Přečti si s rodičem zajímavé povídání.

Odkaz: kniha.pdf

Jestli máš plastelínu, tak si udělej placku (přes hadru vyválej válečkem na těsto) a zkus si do ní napsat své jméno nebo namalovat obrázek.

A ještě jeden pracovní listpracovní list.pdf

Ještě si můžeme zazpívat: https://www.youtube.com/watch?v=fgtciCuFDvM

No a co teď? Hurá ven za sluníčkem. Můžeš si třeba namalovat obrázek na chodník.

A večer před spaním ti rodič určitě přečte další pohádku.

Ahoj zítra.

 

Středa

Ahoj děti, dnes si budeme prohlížet různé druhy knížek. Nejraději máte asi knížky pohádkové. Kterou máš nejraději? Vem si jí a prohlédni. Takovou knížku někdo musel vymyslet a napsat, tomu říkáme pan spisovatel. A kdo nakreslil krásné obrázky - to je pan ilustrátor, nebo-li malíř.

Máš doma nějakou encyklopedii? To je knížka, ve které je hodně informací o tom, co tě zajímá - o přírodě, o zvířatech, o koních, o vesmíru…Můžeš si z ní přečíst nějakou zajímavost.

 

Dnes si vyrobíš svoji knížku. Vem si tak 5 ks nelinkovaného papíru A4(velikost velkého sešitu). Přelož je na půl, vznikne ti knížečka. Můžeš si ji sešít dohromady jehlou a nití nebo secvaknout sešívačkou nebo udělat dírky a spojit vlnkou. To nechám na tobě a rodiči. Nezapomeň se na začátku podepsat jako autor a pak si do ní můžeš malovat či psát. Třeba to co zažiješ, nebo si vytvoříš svoji pohádku. Můžeš i vystřihovat a lepit obrázky.

I dnes si zazpíváme, budou to dle tvého výběru lidové písničky:https://www.youtube.com/watch?v=vTOUuhAxR8k&list=PL37016AE83A8F8598&index=7

A teď utíkej ven. Možná už uvidíš včelku, nebo nějakého broučka. Jaro už pomalu ťuká na vrátka.

A večer opět další pohádka. Kdo bude dnes číst? Mamka nebo taťka?

Ahoj zítra.

 

Čtvrtek

Ahoj děti, dnes jsem vybrala básničku při které si můžeme i trochu zacvičit.

Knížka se maluje, knížka se píše,

(malujeme před sebou velké kruhy)

zveme vás do tajů kouzelné říše.

(hluboký předklon, předpažíme)

Knížka se maluje, knížka se píše,

 (malujeme před sebou velké kruhy)

za naší pohádkou půjdeme tiše.

 (chůze po špičkách)

Svou knížku otevři, počítej slova,

(znázorníme otevřenou knihu)

obrázky prohlédni zase a znova.

(otočka kolem své osy)

 

Vem si svého plyšáčka a dávej ho tam, kde ti řekne rodič.

Pokyny: dej ho na židli, pod židli, před židli, za židli, vedle židle, mezi dvě židle, zvedni ho nahoru, dej ho dolů, vezmi si ho do pravé ruky, do levé ruky. A teď opačně. Ptejte se, kde je plyšáček - dá dávejte ho na ta samá místa. Dítě samo určuje polohu plyšáčka.

Vše si procvičíme v pracovním listu: pracovní list2.pdf

Tak a hurá ven. Napiš si svoje jméno z klacíků, či kamínků.

A co bude před spaním? No přece čtení pohádky.

Ahoj zítra.

 

Pátek

Ahoj děti, který  máme dneska den? Ano pátek. Který den byl včera? Který den bude zítra? Jaké je dnešní datum? To zjistíš, když vypočítáš příklad  10 + 2. Můžeš si to znázornit třeba na kostičkách ze stavebnice. Výborně, určitě  jste to všichni zvládli. A měsíc je to již třetí v  roce. Který? Jako odpověď ti pomůže písnička Měsíce, kterou všichni znáte:

 

Dnes si vyrobíme záložku do knížky, bude ve tvaru medvídka. Vystřihni si obdélník šíře 4cm a délka 12cm, kolečko o průměru 2,5cm. K tomu vystřihni a přilep uši. Domaluj si tlapky, obličej. Vše si vybarvi. Pokud máš barevné papíry, tak si to vyrob z nich.

Šablona: Naskenované dokumenty.pdf

Doufám, že je dobré počasí na to jít ven. A jestli se ti nechce tak nezapomeň, že není špatné počasí, ale špatné oblečení. Tak žádné výmluvy.

Věřím, že se těšíš na večerní pohádku z tvé oblíbené knížky.

 

Přeji vám děti pěkný víkend plný her a krásných zážitků z naší přírody. Ahoj, loučí se s vámi paní učitelka Míša

-------------------------------------

JÁ A MOJE SMYSLY 1. 3. 2021 – 5. 3. 2021

Cíl:  rozvíjení a užívání všech smyslů, uvědomění si, co dokážeme rozpoznat hmatem, sluchem, zrakem, čichem, chutí

 

PONDĚLÍ:

Přečtěte dětem pohádku a poté si o ni vyprávějte.  

Pět kamarádů

Pod velikým kopcem porostlým zvláštní tenkou trávou byla malá vesnička. V té vesničce bydlelo pět kamarádů. Všichni se měli rádi a každý uměl něco jiného. První kamarád měl dva domečky, postavené hned pod kopcem. Ten uměl rozeznat a popsat všechno kolem sebe. Vyprávěl ostatním, jak krásné jsou stromy a keře, jakou barvu mají květiny, jak vypadají zvířátka. Na kraji vesnice si postavil dva vysoké domy druhý kamarád. Ten uměl dobře poslouchat. Říkal ostatním, jak krásně zpívají ptáci, jak volá na kočku malé koťátko nebo třeba jak bublá potůček za lesem. Třetí z kamarádů měl malý domeček uprostřed vesnice. I on uměl zvláštní věc. Když začaly vonět kytičky, říkal ostatním, jaká je to vůně. A když všichni šli do lesa, poznal podle vůně, kde rostou houby, anebo zapáchají bobky, které tu nechala divoká prasátka. To každého varoval, aby se tomuto místu vyhnul. Čtvrtý z kamarádů měl postavený malý domeček v dolní části vesnice a všem ostatním vařil jídlo. Uměl to znamenitě. Dovedl totiž rozpoznat, co je slané, sladké, hořké a kyselé. A tak jídlo mělo vždy tu správnou chuť. Poslední pátý kamarád měl postaveny dva největší domečky úplně dole, na konci vesnice. A co zvláštního uměl on? Když svítilo sluníčko, říkal všem, jak je teplé. Nebo naopak, když byla zima, hned to poznal a radil všem ostatním, aby se teple oblékli. Dovedl rozpoznat, co je hladké nebo hrubé. Varoval ostatní, aby nesahali na ježka, protože by se mohli popíchat.

 

Povídejte si s dětmi

- víš, kdo byli tito kamarádi?

- jak se kamarádi jmenují (zrak, sluch, čich, chuť, hmat)

- vzpomeneš si, co všechno uměli?

- jak se jmenují jejich domečky, ve kterých bydleli?

- jmenujte smysly a děti je na svém těle budou ukazovat, můžete i záměrně ukazovat špatně, děti se nesmí nechat zmást

- dítě si vezme tužku (dřívko, kostku..), pojmenujete lidský smysl a ukážete ho na svém těle, dítě řekne, jak se smysl jmenuje a vyťuká ho

Připomeňte si děti básničku a písničku z minulého týdne

basen.png

pisnicka.png

A dnešní poslední úkolek  - pracovní list přiřaďte obrázek ke správnému smyslu

Přiřazení smyslů.pdf

Úterý:

Dnes se děti zaměříme více na náš zrak

- prozkoumej maminčino, tatínkovo oko, jakou má barvu?

- máme všichni stejnou barvu očí? Jaké barvy oči nejsou?

- co myslíš, na co máme řasy a obočí ?

- co všechno dokáží oči? Zkus to -zavřeme je, otevřeme, mrkáme, můžeme jimi pohybovat nahoru a dolů, z jedné strany na druhou a nebo koulet dokola

- je třeba si chránit zrak? (návštěva očního lékaře, ochrana před sluncem..)

- lidem, kteří nevidí se říká nevidomí- vyprávějte si s dětmi, jak jim můžeme pomoci, podle čeho je poznáme……

 

Hra „Co zmizelo ze stolu“

-dejte na stůl několik předmětů (max 8), sestavte je do řady- dítě si má jejich umístění pamatovat. Pak předměty pomíchejte a dítě by je mělo sestavit znovu ve stejném pořadí jako předtím.

-požádejte dítě, aby si dobře prohlédlo, co leží na stole a zapamatovalo si co nejvíce věcí . Poté věci přikryjte a dítě se snaží vyjmenovat, které věci si zapamatovalo (pokud dítě dělá chyby, uberte předmětů)

 

Můžeme si také zahrát hru „Na průzkumníky“

Co k tomu potřebujeme?  Dalekohled. Máš-li chuť, vyrob si ho

dale.png

 

A teď hurá ven s dalekohledem pozorovat svět.

 

Středa:

Dnes začnu děti hádankou:

„Někdy je ostrý jako meč a mele, mele v puse řeč. V místě, kde příbytek svůj má, vše ochutná a prozkoumá“ Co je to? (jazyk)  - je smyslem chuti

-jaké chutě náš jazýček umí poznat, jmenuj ( slanou, sladkou, kyselou, hořkou..), nechejte děti vymýšlet co je např. sladké (čokoláda, zmrzlina…), kyselé (okurek, citrón……..)

 

 Hledání protikladů

(slaná- sladká, studená- teplá, tvrdá – měkká, řídká – hustá, málo – hodně, kyselá - sladká, uvařená – syrová, nakrájená – celá..)

 

Jak vypadá sídlo chuti?

Děti si v zrcátku prohlížejí ústa. Co ještě v ústech vidíš? (zoubky) Které z potravin jsou přátelé a nepřátelé zubů ?

Pokud budete mít čas a chuť, připravte dětem voňavou poznávačku. Během ochutnávání můžete zároveň s dětmi probrat, co se do pusy strkat nesmí.

 

Gymnastika mluvidel: pohádka O jazýčku

Byl jednou jeden dům (přejedeme si prstem po rtech)
V tom domě bydlel jazýček (vyplázneme jazyk)
Každý den čekal, kdo přijde na návštěvu (několikrát za sebou vyplázneme jazyk)
Podíval se na všechny strany (jazykem pohybujeme vpravo, vlevo, nahoru, dolů)
A opravdu, kamarádi přišli, zaklepali na dvířka (klepeme jazykem na horní patro, s otevřenou pusou a přidáme zvuk „ddd“)
Nejdřív přišla rybička (otevřeme pořádně ústa a vyšpulíme)
Potom přišel slon, slon má dlouhý chobot (pohybujeme jazykem ze strany na stranu)
Přišla i kočička (rty „namažeme Nutellnou/džememe/medem a pak pomalu oblizujeme rty jazykem- horní, dolní, dokola tak, abychom oblízali rty od jednoho koutku ke druhému)
Přiklusali i koníci, starý i mladý (jazyk přitlačíme o horní patro a luskáme s ním, nejdříve pomalu jako starý, potom rychle jako mladý)
Dokonce i slimák se připlazil (konec jazyka opřeme o dolní zuby, zdvihneme a co nejvíce uvolníme)
Když se zvířátka potkají, pusu si dají (pusinka, 1x, 2x, 3x)
Zahrají si fotbal (koncem jazyka střídavě tlačíme na jednu a poté na druhou tvář= gól, pusa je zavřená)
Pohoupou se na houpačce (zapřeme jazyk za horní zuby)
Spolu si zasoutěží, i když je vítr (našpulíme rty a nadechneme se nosem, máme zavřenou pusu, vydechneme pusou- fůůůůůůů)
Když skončí, každý je unavený a jdou si odpočinout (zíváme)

 

Procvičení stříhání: Co má rád můj jazýček

Vystřihni si z letáků to, na čem by si tvůj jazýček rád pochutnal a přilep do pusinky, rty vykresli

pusa.pdf

smysly6.jpg

 

Čtvrtek:

Dnes bychom se mohli děti naučit novou básničku

basnicka.png

V básničce zaznělo, že hmatem poznáme, co je hladké.

 -co ještě dokáží tvoje ruce? – děti vyjmenovávají (hladit, tleskat, kreslit, ubližovat psát, mávat………….)

-ruce má pouze člověk, a tím se liší od zvířat

- co mají zvířátka místo rukou? (tlapky), co mají ryby (ploutve), ptáci (zobák), chobotnice( chapadla), hadi….,slon….

Povídáme si „Co tvoje ruce nejraději dělají“?

Ruce z pohádek

-která pohádková postava má zlé (hodné) ruce,

-která drží kouzelnou hůl

- ……………. otrávené jablko

-………………meč

-……………..růži

-……………..závoj………….

 

Zahraj si hru „Nejrychlejší pavouk“

Sedíme v kleku, ruce za zády. Ve středu kruhu jsou kamínky (knoflíky, kuličky apod.), které představují mouchy. Na znamení každý uloví co nejvíce much. Kdo má nejvíc, stává se nejrychlejším pavoukem (děti počítají počet chycených much -procvič. počítání, kdo má více, méně, o kolik více…..)

 

Grafomotorické cviky – děti si své ruce prohlížejí a zkoušejí, co s prsty vše dokáží napodobit

  • motýl – spojit palce obou rukou, dlaně křídla
  • ryba- natažená dlaň-tělo ryby plave zleva doprava
  • chůze člověka- ukazováčkem a prostředníčkem po stole
  • pavouk- chůze všemi prsty po podložce
  • dalekohled- spojit palec s ostatními prsty (pro obě oči, pro jedno oko)

 

Pracovní list „Ruce“

pracovní list ruce 1.pdf
pracovní list ruce 2.pdf

 

Pátek:

Které dva smysly jsme si děti ještě nepřipomněli? Napoví vám hádanka

„Posazené na hlavě poslouchají zvědavě. Napovíme Květuši, jsou to přece dvě ---! (uši)

Zavřete oči a jen poslouchejte, jestlipak poznáte zvuk, který uslyšíte (např. hlučně zavřete dveře, zapískejte, cinkněte lžičkou o skleničku, otevřete okno, pusťte fén, odsuňte židli…….)

Zazpívejte nápěvy známých písniček a děti budou hádat, o kterou písničku jde

 

Pracovní list „Která slova se rýmují“

Která slova se rýmují.pdf

 

Poslední hádanka pro vás

Protože mu rýma vadí, s kapesníkem kamarádí. Každý malý kos ví, že je to …!(nos)

Ukažte dětem dva papírové kapesníčky (na jeden stříkněte voňavku). Jak poznáme, který je navoněný? Pomocí zraku, sluchu, chuti, hmatu?

Přemýšlej a povídej, co voní, nevoní (květiny, čokoláda, odpadky, boty…)

 

A tím se s vámi kamarádi loučím, přeji hodně úspěchu při vypracovávání úkolů, určitě vše hravě zvládnete. A kdybyste měly ještě chuť přidávám něco navíc.

Zakresli podle vzoru.pdf

Dokresli úsměv.pdf

 

Vzpomíná a zdraví vás p. uč. Jitka

 

-------------------------------------------------------

----------------------------------------------------------

 

----------------------------------------------------

18. 11. 

Ahoj děti,
dnes si procvičíme vaše znalosti o tom, jestli víte, kde se jaká část těla nachází. Určitě to bude zábava. Zahrajeme si hru Dotkni se. Postup - stoupněte si s dítětem naproti sobě a dávejte pokyny. ,,Dotkni se nosu” - dítě se dotkne svého nosu. A pak zadávejte další různé části těla. Jestli máš doma nějakou knihu o lidském těle, tak si ji najdi, budeme s ní pracovat. Listuj v ní a tvůj rodič ti určitě popíše co budeš chtít vědět. Jedná se o základní informace o částech lidského těla. Následující informace vám třeba pomohou. https://cz.pinterest.com/pin/156429787037871170/
https://cz.pinterest.com/pin/569212840384243970/
https://cz.pinterest.com/pin/376543218829390392/
https://cz.pinterest.com/pin/407927678747999403/ 

1. Kosti
Kosti drží tělo pohromadě. Co na sobě najdeš tvrdého, to je skoro určitě kost. Vzájemně se ohmatejte. Když všechny kosti pospojujeme, dostaneme kostru. Ukážeme dítěti kostru.

2. Plíce
Plíce jsou dva velké vaky, které se plní vzduchem. Při výdechu jde vzduch pryč a zase nabereš nový. Bez vzduchu člověk moc dlouho nevydrží, zkus, jak dlouho vydržíš nedýchat. Taky neumíme dýchat pod vodou, proto když se potápíš, tak se nesmíš nadechnout. Ryby to umí, ale těm to zas nejde na souši. Hodně, hodně se nadechni a sleduj, kde všude se zvedá hrudník a břicho. Tam jsou schované plíce.

3. Srdce
Srdce je sval. Ten se zatíná úplně stejně, jako když zatneš ruku v pěst. Jak srdce pracuje můžeš cítit (nechte dítě ať vám i sobě položí ruku na hrudník a najde tep). Když srdce netepe, je člověk mrtvý. Uvnitř toho svalu je krev, kterou srdce posílá cestičkami – cévami do celého těla.

4. Mozek
Mozkem myslíš. Mozek říká tělu, co má dělat. Najdeš ho uvnitř lebky. Ten, kdo má hodně poškozený mozek, je často postižený. Třeba nemůže chodit a musí jezdit na vozíku. Neznamená to vždycky, že je hloupý, jenom jeho mozek neumí tělu poslat správný příkaz, aby chodilo. Aby sis nezranil mozek, je důležité nosit přilbu když třeba jezdíš na kole. Kde ještě nosí lidé přilbu? (Motorkáři, na staveništi, …)

5. Žaludek
Co se stane, když spolkneš bonbón? Kam se poděje? Dlouhou trubičkou sklouzne do žaludku. Ten vypadá jako balónek nebo třeba malý sáček. V tom sáčku jsou žaludeční šťávy, které bonbón rozloží. Žaludeční šťávy jsou něco jako hodně silné sliny. Když jídlo pořádně pokoušeš, žaludek s ním nemá moc práce. Když ale hltáš, tak se žaludek nadře a bolí.

6. Střeva
A kam jde ta kaše z žaludku? Do dlouhé, předlouhé, strašlivě zamotané trubičky. Říká se jí střevo. Tam si z kaše tělo vezme všechno užitečné, co by mohlo potřebovat (tady můžete zabřednout do diskuze o zdravé výživě). Úplně na konci se z kaše stane hovínko a tobě se začne chtít na velkou.

7. Ledviny a močový měchýř
Čím to, že čůráš? Kde se bere čůrání? Čůrání, doktoři říkají moč, vyrábí ledviny. Vezmou to, co jsi vypil a přidají to toho to, co tělo nechce (škodliviny). Celé to pošlou do močového měchýře. Ten se kapku po kapce plní, až se ti chce čůrat. Ledviny vypadají jako fazole a jsou tam, kde děti mají na zádech pod pasem dva důlky. Dospělým už důlky nejsou vidět.

Zdroj: https://www.predskolaci.cz/5-aktivit-pro-deti-lidske-telo/16161#patek

Po této aktivitě, kterou s dětmi můžete probírat celý týden si zase zahrajeme. Lehni si na zem a rodič tě obeskládá čímkoliv, aby získal obrys tvého těla - špagát, stavebnice, dřívka, vařečky…po té zkus různé orgány vyskládat z různých věcí - např. oči z vršků, plíce z dvou pytlíků mouky. fantazii se meze nekladou.

A co tak si na závěr zazpívat.

bez-nazvu.png

A teď hurá ven na vzduch.

Zdraví p. uč. Míša

----------------------------------------------------------------------

16. 11.

Ve zdravém těle, zdravý duch

Cíl :

  • prohlubovat poznatky o lidském těle na úrovni věkové skupiny dětí
  • Vytvářet povědomí o jednotlivých částech těla a orgánech. 
  • Posilivat poznatky o potřebě pravidelného pohybu, pobytu na zdravém vzduchu, otužování, relaxace.

Pondělí

Ahoj děti, po dlouhé době vás zdravím i já, paní učitelka Míša. Moc na vás myslím jak se vám daří, co asi děláte. Věřím, že si hrajete, vaříte s maminkou oběd, pomáháte uklízet, venku třeba hrabete listí a chodíte na procházky. Určitě choďte, i když není zrovna moc hezky. Jen se teple oblečte a šup na vzduch. Venku je totiž krásně čerstvý vzduch, protáhnete svoje tělo, zaběháte si. Tento týden máme téma ,,Ve zdravém těle zdravý duch". Co to znamená? Přemýšlej a zkus na něco přijít (prostor k diskuzi). Každý z nás si určitě přeje mít zdravé tělo, to znamená, že jsme zdraví a netrápí nás žádná nemoc. Potom máme i dobrou náladu, můžeme si hrát i chodit ven a do školky. Ale když nás ,,bací” nějaký bacil, tak onemocníme. Jsme smutní, něco nás i bolí. Abychom byli zdraví, tak se musíme o naše tělo starat. O tom si povíme další den. Dnes si poslechněte pohádku o dvou bacilech.

pohadka kaslal.pdf

Jak se jmenovali dva bacilové, kteří se můžou u tebe usadit třeba v nose, nebo krku? Na čem se v nose či krku usadí? Jakou nemoc způsobí Kašlal a Kýchal? Když by se dostali k tobě do nosíku a krku, co by tam dělali? Líbilo by se jim tvoje kašlání a kýchání? Na čem umí Kašlal a Kýchal lítat? Jak můžeš zabránit Kašlalovi a Kýchalovi, aby se nedostali do jiných nosů?

Určitě vyběhni dnes ven a užij si to na čerstvém vzduchu. Uvidíš, že budeš mít dobrou náladu. Pozoruj jak je podzim krásně barevný. Můžeš si zahrát fotbal, nebo vyvolávanou.

Tak ahoj příště

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

9. 11. – 13. 11. 2020

Podtéma: Na svatého Martina, kouřívá se z komína

Cíl:

  • seznámení dětí se zvyky a zvyklostmi svatomartinského období, které jsou spojené s příchodem zimy -lidová pranostika – příjezd Svatého Martina (objasnění významu slavné postavy)
  •  rozvoj a podpora prosociálního cítění (pomoc druhému, ohleduplnost, pochopit důležitost přátelství)
  • rozvoj jemné motoriky a pracovních dovedností

Pondělí:

Ahoj kamarádi, o čem nebo o kom si budeme tento týden povídat? Hádanka vám napoví

 Po pustinách hop a skok, pak se brodí přes potok,

 Klapy, klapy, nohou hraje, ve větru mu hříva vlaje. Kdo je to? (kůň )

 Uhádli jste? Určitě ano. Nyní si poslechněte příběh o sv. Martinovi, který jel na bílém koníkovi.

obrazek.jpg

Legenda o svatém Martinovi

Kdysi dávno se v rodině statečného vojáka narodil syn, kterému dali jméno Martin. Tatínek si  přál, aby byl z Martina statečný voják, jako byl on sám. Ale Martin nerad bojoval, rád si hrál se zvířátky a rád si povídal s lidmi. Když ale vyrostl, Tatínek jinak nedal a tak se Martin stal vojákem. Bojoval v mnoha bitvách. Bojovat se Martinovi vůbec nelíbilo a tak se rozhodl, že se vrátí domů. Byl chladný podzim, jako teď, foukal studený vítr a dokonce začal padat první sníh. Martin v dálce uviděl velké město a přijel až k jeho bráně. U brány uviděl žebráka, který byl celý prochladlý, hladový a prosebně hleděl na Martina. Martin u sebe neměl jídlo ani peníze, seskočil však z koně, rozsekl plášť na dvě poloviny a jednu podal žebrákovi. Ten se do pláště zabalil a vděčně se na Martina podíval a usmál. Večer Martin tvrdě usnul a zdál se mu zvláštní sen. Ve snu uviděl žebráka, kterého doprovázeli andělé. Žebrák Martinovi moc děkoval a požádal ho, aby i nadále pomáhal lidem, kteří to potřebují, že jich je na světě mnoho. Když se ráno Martin probudil, pokračoval ve své cestě domů. Tam potom založil klášter a pomáhal chudým a potřebným lidem. Později jej pro jeho laskavost, dobrotu a moudrost zvolili biskupem. Martin nechtěl tak vysokou hodnost přijmout a schoval se proto do chléva k husám.  Ale, když ho lidé začali hledat, husy spustily takový křik, že Martina prozradily. Zde vznikla tradice svatomartinského pokrmu – pečené husy.

Po přečtení příběhu zkuste shrnout základní poučení a poznatky z příběhu klaďte dětem otázky

  • jak se jmenoval chlapec, který jel na koníkovi….
  • jakou barvu měl koník…
  • s kým se Martin rozdělil o plášť? ( už jsi se také někdy s někým o něco rozdělil..)
  • komu pomáhal sv.Martin?
  • už jsi někdy také někomu pomohl a jak? ( pochopení, co je to dobrý skutek )
  • byl hodný nebo zlý ( zkus to vyjádřit mimikou, pohybem)
  • které zvíře vyzradilo Martina

Svátek svatého Martina byl jedním z nejoblíbenějších svátků roku. Děti i hospodáři čekali na první sníh, hospodyňky pekly posvícenskou martinskou husu a martinské rohlíčky nebo podkovy, zvané martiny.
A k tomuto příběhu se váží pranostiky, které jste určitě už někdy slyšely:

martin2.jpg

(úkolem dětí bude opět pranostiku reflektovat a pokusit se odhadnout a vysvětlit její obsah, nebo pokud znají i další pranostiku, která se váže k tomuto období mohou doplnit)
Vytiskněte si omalovánku ke sv. Martinovi a vykreslete si ji. omalovánka.pdf

Úterý:
Dnes bychom mohli děti začít písničkou. Znáš nějakou písničku o koníkovi? ( Já mám koně, vraný koně, Prší, prší….) vezmi si dvě vařečky (jako hůlky) ťukej si do rytmu a vesele si ji zazpívej .
Víš, co má kůň na kopytech?(podkovy) A víš, jak se říká tomu, kdo ková koně? (kovář)

Gymnastika mluvidel
jazyk: Koník / klapat jazykem, jako když klape koník kopýtky/ - frkání  prskáním rozkmitat rty a jazyk
rty: Koník   - vibrovat s volně k sobě přiloženými rty při výdechu / jako když frká kůň/

Já mám pro vás písničku, ve které se zpívá také o koníkovi, ale i o svatém Martinovi. Nachystejte si opět hůlky (vařečky), uděláte mamince nebo tatínkovi doprovod a oni vám to nejdříve zazpívají, a pak to zkuste společně (písnička je na nápěv Pec nám spadla, pec nám spadla, kdopak nám ji postaví……)

pisnicka.png

Jak se vám povedl koncert ? Určitě vám i někdo zatleskal.
Teď je již úkol jen pro tebe.
Pracovní list: Svatému Martinovi utekl kůň, najdeš mu cestu? 
labyrint.pdf

Středa:
Všichni Martinové dnes slaví svátek, ale my ve školce žádného Martina nemáme. Znáš někoho, kdo se tak jmenuje? Popřej mu, určitě bude mít z toho radost. Ale my už něco víme o svatém Martinovi, naučili jsme se písničku a dnes přidáme básničku. Zkus se ji naučit.

bez-nazvu.png

Na závěr na tebe čeká zapeklitý úkol- sudoku. Ptáš se „Co to je“? Rodiče ti to vysvětlí a ty už si s tím určitě poradíš. Držím ti pěsti. Martinské sudoku.pdf

Čtvrtek:
Tak básničku už o Martinovi znáš, tak co kdybychom mu dnes vyrobili koníka, obrázek ti napoví, jak na to.
Šablonu na koníka najdeš zde. šablona kůň.pdf
Pokud budeš chtít mít i na koníkovi svatého Martina, vystřihni si vločku- to bude plášť , kolečko, bude hlava, dokresli obličej a máš hotovo. I tady ti napoví obrázek.

konicek.jpgkun.jpg

figurka.png

 

 

 

 

 

 

Pátek:
Tak co jsme se všechno za tento týden o svatém Martinovi dověděli? (zopakujte si s dětmi básničku, písničku, připomeňte dětem legendu o sv. Martinovi, kdo byl svatý Martin, proč se mu říká svatý- dělal dobré skutky, co to je dobrý skutek, jak je důležité pomáhat druhým………
A protože je pátek, možná bude mít maminka čas si s vámi třeba upéct svatomartinské rohlíčky. Jak na ně?

Recept přidávám zde. recept.pdf
Ale než se pustíte do pečení , čeká na vás opět malý úkol, tak hurá na něj. Svatý Martin- jazykovka.pdf

 

A jak se říká v pohádce, zazvonil zvonec a týdenním úkolům je konec. Mějte se hezky, věřím, že vše, co jsem pro vás přichystala bylo zábavné a nenudili jste se .

Zdraví a vzpomíná na vás p. uč. Jitka

------------------------------------------------------------------------------------------

 

2. 11. – 6. 11. 2020

Podtéma:  Dráčci,  darebáčci
Cíl: rozlišit základní barvy a tvary (co je kulaté, hranaté), vnímat proudění vzduchu, rozvíjení slovní zásoby, používání homonym, procvičování předložek před, za vedle, vpravo…..)

Pondělí:

Přečtěte dětem pohádku a po té si o ní vyprávějte  (kolik detailů si děti
z příběhu zapamatovaly, př. Kolik měl drak hlav, ocasů, jak se jmenovala
princezna, byla tlustá nebo hubená, koho chtěl povolat král na pomoc…….)

O HROZNÉM DRAKOVI

Žil, byl jeden král a ten měl dceru. Krásnou a hodnou Jasněnku.
Princezna milovala lidi a zvířátka. Všichni ji měli rádi.

Jednoho dne se ale stalo něco strašného. Kousek od hradu se
usadil pětihlavý drak s šesti nohami a dvěma ocasy.

A chtěl princeznu k obědu, jinak zničí zemi a sežere všechno živé.

„Jasněnka je ale příliš hubená. Pořádně ji vykrmte“, přikázal zlý drak.

Král byl velmi smutný: „Poručím vojsku, aby draka zabili“.

„Drak je silný . Určitě někomu ublíží“, nesouhlasila princezna.
„Nechci, aby kvůli mně umírali lidé“

„Povolám tedy kováře z celé země. Vyrobí silný řetěz a až drak usne,
přikovají ho ke skále“, přemýšlel smutný král.

„Nechci mu brát svobodu. Nemám ráda uvázaná zvířátka.
Zajdu za kouzelníkem, co bydlí v našem lese, třeba nám poradí“,
rozhodla se hodná princezna.

„Máš laskavé srdce. Kdo to kdy slyšel? Přeješ dobro i zlému nepříteli.
Proto ti pomohu“, podivil se kouzelník. A pak pronesl zaklínadlo:

                    ČÁRY MÁRY, PĚTI DRAKUS, UDĚLÁME VELKÝ POKUS!!!!!!

                    AŤ TY DRAČÍ HRŮZY Z PAPÍRU JSOU BRZY!!!!

Pětihlavý drak se proměnil v pět papírových draků. Létali si vesele po obloze
a nikomu neubližovali. K jídlu jim totiž stačil jen vítr. Draci se velmi
líbili dětem.
Každý podzim, když bylo dostatek větrné stravy, vyráběly drakům
nové a nové kamarády.

Jestli máš chuť vyrob si svého dráčka papíráčka J 
(mašličky můžete uvázat ze stužek, z bavlnky –procvičení jemné motoriky a zároveň nácvik na zavazování )

zapich.jpgzapich1.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Úterý:

Tak jak se vyspal tvůj dráček? Vymyslel jsi mu i jméno? Vytleskej mi ho. Vyjmenuj jaké barvy má na ocásku. Určitě i umí lítat vyzkoušíme to. (dávejte dítěti otázky: Zaleť pod stůl, na židli, přileť před maminku….. procvičení předložek za, před, mezi, vedle, vpravo, vlevo, pod, nad, na)

Vytiskněte si pracovní list a děti budou do něj dokreslovat podle vašich pokynů (např. pod strom jablíčko, na strom podzimní listí, vedle draka mrak, nad strom ptáčka, na ocas mašličky, apod.)

dokresli a vymaluj.pdf

Víte, čeho se bojí papírový drak ? …… aby se nezamotal do větví stromů. Zazpívejte si písničku, kterou jsme se učili o stromech. Zde je odkaz, kdybyste si nemohli vzpomenout https://www.youtube.com/watch?v=Txliy8f9sEY

 

 

Středa:

Dnes začnu děti hádankou:   Nemá křídla, s větrem letí, prohání ho kupa dětí.

        Co je to?

Naučíme se o drakovi veselou básničku

basnicka-drak.png

  • připomeneme význam slova drak v jiných souvislostech- homonymum (drak papírový x pohádkový)
  • pracovní list: Není drak, jako drak.pdf

Rozhovor - Kde můžeme draka pouštět?  ( na kopci, na hřišti, na poli … kde ještě? )

Bezpečnost při pouštění draků- kam nebudeme chodit pouštět draka …. A proč ?

Dechové cvičení – foukání do sáčku – létající draci

 Pokud budete mít chuť a ještě sílu, můžete si s dětmi během chvilky  vyrobit dráčka z igelitového sáčku a hurá ven ho vyzkoušet ( vnímání proudění vzduchu )

drak-ze-sacku.jpg

 

Čtvrtek:

Dnes začnu děti taky hádankou. Víte, kde má své bydleníčko drak? V jeskyni  nebo se taky tomu říká sluj.  Dokážete si doma postavit taky  dračí sluj?  ( děti si někde postaví podle své fantazie „doupě“)

Zahrajeme si „Na dračí hlavy“ – procvičování předmatematických představ ( připravte si kostky nebo vršky, kolíčky  apod.) Děti reagují na vaše pokyny:

„dej do dračí sluje tolik kostek…..

 ………aby měl drak tři hlavy

………aby měl hlav tolik, kolik ukazuji prstů

……..aby měl stejně hlav, jako máš ty……( dávejte příklady i na ubírání)

 

Draci můžou mít různé hlavy kulatou, hranatou , špičatou – pojmenuj a vybarvi

Pracovní list: Tvary.pdf

Pátek:

Dnes se s dětmi rozloučím opět pohádkou tentokrát „O draku Koronovi“  ( je to omalovánkový příběh, který vznikl proto, aby se dětem přiblížilo opatření, kterými mohou sebe i své blízké chránit před nemocí COVID-19. V materiálu není nic zmíněno, co by mohlo děti zbytečně vystrašit, a necháme na vás dospělých, abyste podle věku a zralosti dítěte zašli při společném čtení do větších podrobností. ( materiál vznikl pod odbornou záštitou Katedry psychologie Pedagogické fakulty Mu, ve spolupráci s Chráním nejslabší )

https://drakkoron.cz/cz/ - na tomto odkazu si můžete pohádku stáhnout a vytisknout a můžete se i podívat na zpracované video této pohádky

 

Milí kamarádi tímto se s vámi loučím, věřím, že to, co jsem pro vás připravila zvládnete za celý týden s rodiči dobře, protože jste šikulky. Až se ve školce zase uvidíme budu se moc těšit na vaše vypracované úkoly.

Vzpomíná na vás vaše paní učitelka Jitka.