Jdi na obsah Jdi na menu
 


Distanční výuka

Ukončení distanční výuky

Vzhledem k tomu, že se do MŠ navrátily téměř všechny děti, vzdělávací výuka bude opět probíhat v průběhu dne. Distanční výuka už proto nebude probíhat.

----------------------------------------------------

18. 11. 

Ahoj děti,
dnes si procvičíme vaše znalosti o tom, jestli víte, kde se jaká část těla nachází. Určitě to bude zábava. Zahrajeme si hru Dotkni se. Postup - stoupněte si s dítětem naproti sobě a dávejte pokyny. ,,Dotkni se nosu” - dítě se dotkne svého nosu. A pak zadávejte další různé části těla. Jestli máš doma nějakou knihu o lidském těle, tak si ji najdi, budeme s ní pracovat. Listuj v ní a tvůj rodič ti určitě popíše co budeš chtít vědět. Jedná se o základní informace o částech lidského těla. Následující informace vám třeba pomohou. https://cz.pinterest.com/pin/156429787037871170/
https://cz.pinterest.com/pin/569212840384243970/
https://cz.pinterest.com/pin/376543218829390392/
https://cz.pinterest.com/pin/407927678747999403/ 

1. Kosti
Kosti drží tělo pohromadě. Co na sobě najdeš tvrdého, to je skoro určitě kost. Vzájemně se ohmatejte. Když všechny kosti pospojujeme, dostaneme kostru. Ukážeme dítěti kostru.

2. Plíce
Plíce jsou dva velké vaky, které se plní vzduchem. Při výdechu jde vzduch pryč a zase nabereš nový. Bez vzduchu člověk moc dlouho nevydrží, zkus, jak dlouho vydržíš nedýchat. Taky neumíme dýchat pod vodou, proto když se potápíš, tak se nesmíš nadechnout. Ryby to umí, ale těm to zas nejde na souši. Hodně, hodně se nadechni a sleduj, kde všude se zvedá hrudník a břicho. Tam jsou schované plíce.

3. Srdce
Srdce je sval. Ten se zatíná úplně stejně, jako když zatneš ruku v pěst. Jak srdce pracuje můžeš cítit (nechte dítě ať vám i sobě položí ruku na hrudník a najde tep). Když srdce netepe, je člověk mrtvý. Uvnitř toho svalu je krev, kterou srdce posílá cestičkami – cévami do celého těla.

4. Mozek
Mozkem myslíš. Mozek říká tělu, co má dělat. Najdeš ho uvnitř lebky. Ten, kdo má hodně poškozený mozek, je často postižený. Třeba nemůže chodit a musí jezdit na vozíku. Neznamená to vždycky, že je hloupý, jenom jeho mozek neumí tělu poslat správný příkaz, aby chodilo. Aby sis nezranil mozek, je důležité nosit přilbu když třeba jezdíš na kole. Kde ještě nosí lidé přilbu? (Motorkáři, na staveništi, …)

5. Žaludek
Co se stane, když spolkneš bonbón? Kam se poděje? Dlouhou trubičkou sklouzne do žaludku. Ten vypadá jako balónek nebo třeba malý sáček. V tom sáčku jsou žaludeční šťávy, které bonbón rozloží. Žaludeční šťávy jsou něco jako hodně silné sliny. Když jídlo pořádně pokoušeš, žaludek s ním nemá moc práce. Když ale hltáš, tak se žaludek nadře a bolí.

6. Střeva
A kam jde ta kaše z žaludku? Do dlouhé, předlouhé, strašlivě zamotané trubičky. Říká se jí střevo. Tam si z kaše tělo vezme všechno užitečné, co by mohlo potřebovat (tady můžete zabřednout do diskuze o zdravé výživě). Úplně na konci se z kaše stane hovínko a tobě se začne chtít na velkou.

7. Ledviny a močový měchýř
Čím to, že čůráš? Kde se bere čůrání? Čůrání, doktoři říkají moč, vyrábí ledviny. Vezmou to, co jsi vypil a přidají to toho to, co tělo nechce (škodliviny). Celé to pošlou do močového měchýře. Ten se kapku po kapce plní, až se ti chce čůrat. Ledviny vypadají jako fazole a jsou tam, kde děti mají na zádech pod pasem dva důlky. Dospělým už důlky nejsou vidět.

Zdroj: https://www.predskolaci.cz/5-aktivit-pro-deti-lidske-telo/16161#patek

Po této aktivitě, kterou s dětmi můžete probírat celý týden si zase zahrajeme. Lehni si na zem a rodič tě obeskládá čímkoliv, aby získal obrys tvého těla - špagát, stavebnice, dřívka, vařečky…po té zkus různé orgány vyskládat z různých věcí - např. oči z vršků, plíce z dvou pytlíků mouky. fantazii se meze nekladou.

A co tak si na závěr zazpívat.

bez-nazvu.png

A teď hurá ven na vzduch.

Zdraví p. uč. Míša

----------------------------------------------------------------------

16. 11.

Ve zdravém těle, zdravý duch

Cíl :

  • prohlubovat poznatky o lidském těle na úrovni věkové skupiny dětí
  • Vytvářet povědomí o jednotlivých částech těla a orgánech. 
  • Posilivat poznatky o potřebě pravidelného pohybu, pobytu na zdravém vzduchu, otužování, relaxace.

Pondělí

Ahoj děti, po dlouhé době vás zdravím i já, paní učitelka Míša. Moc na vás myslím jak se vám daří, co asi děláte. Věřím, že si hrajete, vaříte s maminkou oběd, pomáháte uklízet, venku třeba hrabete listí a chodíte na procházky. Určitě choďte, i když není zrovna moc hezky. Jen se teple oblečte a šup na vzduch. Venku je totiž krásně čerstvý vzduch, protáhnete svoje tělo, zaběháte si. Tento týden máme téma ,,Ve zdravém těle zdravý duch". Co to znamená? Přemýšlej a zkus na něco přijít (prostor k diskuzi). Každý z nás si určitě přeje mít zdravé tělo, to znamená, že jsme zdraví a netrápí nás žádná nemoc. Potom máme i dobrou náladu, můžeme si hrát i chodit ven a do školky. Ale když nás ,,bací” nějaký bacil, tak onemocníme. Jsme smutní, něco nás i bolí. Abychom byli zdraví, tak se musíme o naše tělo starat. O tom si povíme další den. Dnes si poslechněte pohádku o dvou bacilech.

pohadka kaslal.pdf

Jak se jmenovali dva bacilové, kteří se můžou u tebe usadit třeba v nose, nebo krku? Na čem se v nose či krku usadí? Jakou nemoc způsobí Kašlal a Kýchal? Když by se dostali k tobě do nosíku a krku, co by tam dělali? Líbilo by se jim tvoje kašlání a kýchání? Na čem umí Kašlal a Kýchal lítat? Jak můžeš zabránit Kašlalovi a Kýchalovi, aby se nedostali do jiných nosů?

Určitě vyběhni dnes ven a užij si to na čerstvém vzduchu. Uvidíš, že budeš mít dobrou náladu. Pozoruj jak je podzim krásně barevný. Můžeš si zahrát fotbal, nebo vyvolávanou.

Tak ahoj příště

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

9. 11. – 13. 11. 2020

Podtéma: Na svatého Martina, kouřívá se z komína

Cíl:

  • seznámení dětí se zvyky a zvyklostmi svatomartinského období, které jsou spojené s příchodem zimy -lidová pranostika – příjezd Svatého Martina (objasnění významu slavné postavy)
  •  rozvoj a podpora prosociálního cítění (pomoc druhému, ohleduplnost, pochopit důležitost přátelství)
  • rozvoj jemné motoriky a pracovních dovedností

Pondělí:

Ahoj kamarádi, o čem nebo o kom si budeme tento týden povídat? Hádanka vám napoví

 Po pustinách hop a skok, pak se brodí přes potok,

 Klapy, klapy, nohou hraje, ve větru mu hříva vlaje. Kdo je to? (kůň )

 Uhádli jste? Určitě ano. Nyní si poslechněte příběh o sv. Martinovi, který jel na bílém koníkovi.

obrazek.jpg

Legenda o svatém Martinovi

Kdysi dávno se v rodině statečného vojáka narodil syn, kterému dali jméno Martin. Tatínek si  přál, aby byl z Martina statečný voják, jako byl on sám. Ale Martin nerad bojoval, rád si hrál se zvířátky a rád si povídal s lidmi. Když ale vyrostl, Tatínek jinak nedal a tak se Martin stal vojákem. Bojoval v mnoha bitvách. Bojovat se Martinovi vůbec nelíbilo a tak se rozhodl, že se vrátí domů. Byl chladný podzim, jako teď, foukal studený vítr a dokonce začal padat první sníh. Martin v dálce uviděl velké město a přijel až k jeho bráně. U brány uviděl žebráka, který byl celý prochladlý, hladový a prosebně hleděl na Martina. Martin u sebe neměl jídlo ani peníze, seskočil však z koně, rozsekl plášť na dvě poloviny a jednu podal žebrákovi. Ten se do pláště zabalil a vděčně se na Martina podíval a usmál. Večer Martin tvrdě usnul a zdál se mu zvláštní sen. Ve snu uviděl žebráka, kterého doprovázeli andělé. Žebrák Martinovi moc děkoval a požádal ho, aby i nadále pomáhal lidem, kteří to potřebují, že jich je na světě mnoho. Když se ráno Martin probudil, pokračoval ve své cestě domů. Tam potom založil klášter a pomáhal chudým a potřebným lidem. Později jej pro jeho laskavost, dobrotu a moudrost zvolili biskupem. Martin nechtěl tak vysokou hodnost přijmout a schoval se proto do chléva k husám.  Ale, když ho lidé začali hledat, husy spustily takový křik, že Martina prozradily. Zde vznikla tradice svatomartinského pokrmu – pečené husy.

Po přečtení příběhu zkuste shrnout základní poučení a poznatky z příběhu klaďte dětem otázky

  • jak se jmenoval chlapec, který jel na koníkovi….
  • jakou barvu měl koník…
  • s kým se Martin rozdělil o plášť? ( už jsi se také někdy s někým o něco rozdělil..)
  • komu pomáhal sv.Martin?
  • už jsi někdy také někomu pomohl a jak? ( pochopení, co je to dobrý skutek )
  • byl hodný nebo zlý ( zkus to vyjádřit mimikou, pohybem)
  • které zvíře vyzradilo Martina

Svátek svatého Martina byl jedním z nejoblíbenějších svátků roku. Děti i hospodáři čekali na první sníh, hospodyňky pekly posvícenskou martinskou husu a martinské rohlíčky nebo podkovy, zvané martiny.
A k tomuto příběhu se váží pranostiky, které jste určitě už někdy slyšely:

martin2.jpg

(úkolem dětí bude opět pranostiku reflektovat a pokusit se odhadnout a vysvětlit její obsah, nebo pokud znají i další pranostiku, která se váže k tomuto období mohou doplnit)
Vytiskněte si omalovánku ke sv. Martinovi a vykreslete si ji. omalovánka.pdf

Úterý:
Dnes bychom mohli děti začít písničkou. Znáš nějakou písničku o koníkovi? ( Já mám koně, vraný koně, Prší, prší….) vezmi si dvě vařečky (jako hůlky) ťukej si do rytmu a vesele si ji zazpívej .
Víš, co má kůň na kopytech?(podkovy) A víš, jak se říká tomu, kdo ková koně? (kovář)

Gymnastika mluvidel
jazyk: Koník / klapat jazykem, jako když klape koník kopýtky/ - frkání  prskáním rozkmitat rty a jazyk
rty: Koník   - vibrovat s volně k sobě přiloženými rty při výdechu / jako když frká kůň/

Já mám pro vás písničku, ve které se zpívá také o koníkovi, ale i o svatém Martinovi. Nachystejte si opět hůlky (vařečky), uděláte mamince nebo tatínkovi doprovod a oni vám to nejdříve zazpívají, a pak to zkuste společně (písnička je na nápěv Pec nám spadla, pec nám spadla, kdopak nám ji postaví……)

pisnicka.png

Jak se vám povedl koncert ? Určitě vám i někdo zatleskal.
Teď je již úkol jen pro tebe.
Pracovní list: Svatému Martinovi utekl kůň, najdeš mu cestu? 
labyrint.pdf

Středa:
Všichni Martinové dnes slaví svátek, ale my ve školce žádného Martina nemáme. Znáš někoho, kdo se tak jmenuje? Popřej mu, určitě bude mít z toho radost. Ale my už něco víme o svatém Martinovi, naučili jsme se písničku a dnes přidáme básničku. Zkus se ji naučit.

bez-nazvu.png

Na závěr na tebe čeká zapeklitý úkol- sudoku. Ptáš se „Co to je“? Rodiče ti to vysvětlí a ty už si s tím určitě poradíš. Držím ti pěsti. Martinské sudoku.pdf

Čtvrtek:
Tak básničku už o Martinovi znáš, tak co kdybychom mu dnes vyrobili koníka, obrázek ti napoví, jak na to.
Šablonu na koníka najdeš zde. šablona kůň.pdf
Pokud budeš chtít mít i na koníkovi svatého Martina, vystřihni si vločku- to bude plášť , kolečko, bude hlava, dokresli obličej a máš hotovo. I tady ti napoví obrázek.

konicek.jpgkun.jpg

figurka.png

 

 

 

 

 

 

Pátek:
Tak co jsme se všechno za tento týden o svatém Martinovi dověděli? (zopakujte si s dětmi básničku, písničku, připomeňte dětem legendu o sv. Martinovi, kdo byl svatý Martin, proč se mu říká svatý- dělal dobré skutky, co to je dobrý skutek, jak je důležité pomáhat druhým………
A protože je pátek, možná bude mít maminka čas si s vámi třeba upéct svatomartinské rohlíčky. Jak na ně?

Recept přidávám zde. recept.pdf
Ale než se pustíte do pečení , čeká na vás opět malý úkol, tak hurá na něj. Svatý Martin- jazykovka.pdf

 

A jak se říká v pohádce, zazvonil zvonec a týdenním úkolům je konec. Mějte se hezky, věřím, že vše, co jsem pro vás přichystala bylo zábavné a nenudili jste se .

Zdraví a vzpomíná na vás p. uč. Jitka

------------------------------------------------------------------------------------------

 

2. 11. – 6. 11. 2020

Podtéma:  Dráčci,  darebáčci
Cíl: rozlišit základní barvy a tvary (co je kulaté, hranaté), vnímat proudění vzduchu, rozvíjení slovní zásoby, používání homonym, procvičování předložek před, za vedle, vpravo…..)

Pondělí:

Přečtěte dětem pohádku a po té si o ní vyprávějte  (kolik detailů si děti
z příběhu zapamatovaly, př. Kolik měl drak hlav, ocasů, jak se jmenovala
princezna, byla tlustá nebo hubená, koho chtěl povolat král na pomoc…….)

O HROZNÉM DRAKOVI

Žil, byl jeden král a ten měl dceru. Krásnou a hodnou Jasněnku.
Princezna milovala lidi a zvířátka. Všichni ji měli rádi.

Jednoho dne se ale stalo něco strašného. Kousek od hradu se
usadil pětihlavý drak s šesti nohami a dvěma ocasy.

A chtěl princeznu k obědu, jinak zničí zemi a sežere všechno živé.

„Jasněnka je ale příliš hubená. Pořádně ji vykrmte“, přikázal zlý drak.

Král byl velmi smutný: „Poručím vojsku, aby draka zabili“.

„Drak je silný . Určitě někomu ublíží“, nesouhlasila princezna.
„Nechci, aby kvůli mně umírali lidé“

„Povolám tedy kováře z celé země. Vyrobí silný řetěz a až drak usne,
přikovají ho ke skále“, přemýšlel smutný král.

„Nechci mu brát svobodu. Nemám ráda uvázaná zvířátka.
Zajdu za kouzelníkem, co bydlí v našem lese, třeba nám poradí“,
rozhodla se hodná princezna.

„Máš laskavé srdce. Kdo to kdy slyšel? Přeješ dobro i zlému nepříteli.
Proto ti pomohu“, podivil se kouzelník. A pak pronesl zaklínadlo:

                    ČÁRY MÁRY, PĚTI DRAKUS, UDĚLÁME VELKÝ POKUS!!!!!!

                    AŤ TY DRAČÍ HRŮZY Z PAPÍRU JSOU BRZY!!!!

Pětihlavý drak se proměnil v pět papírových draků. Létali si vesele po obloze
a nikomu neubližovali. K jídlu jim totiž stačil jen vítr. Draci se velmi
líbili dětem.
Každý podzim, když bylo dostatek větrné stravy, vyráběly drakům
nové a nové kamarády.

Jestli máš chuť vyrob si svého dráčka papíráčka J 
(mašličky můžete uvázat ze stužek, z bavlnky –procvičení jemné motoriky a zároveň nácvik na zavazování )

zapich.jpgzapich1.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Úterý:

Tak jak se vyspal tvůj dráček? Vymyslel jsi mu i jméno? Vytleskej mi ho. Vyjmenuj jaké barvy má na ocásku. Určitě i umí lítat vyzkoušíme to. (dávejte dítěti otázky: Zaleť pod stůl, na židli, přileť před maminku….. procvičení předložek za, před, mezi, vedle, vpravo, vlevo, pod, nad, na)

Vytiskněte si pracovní list a děti budou do něj dokreslovat podle vašich pokynů (např. pod strom jablíčko, na strom podzimní listí, vedle draka mrak, nad strom ptáčka, na ocas mašličky, apod.)

dokresli a vymaluj.pdf

Víte, čeho se bojí papírový drak ? …… aby se nezamotal do větví stromů. Zazpívejte si písničku, kterou jsme se učili o stromech. Zde je odkaz, kdybyste si nemohli vzpomenout https://www.youtube.com/watch?v=Txliy8f9sEY

 

 

Středa:

Dnes začnu děti hádankou:   Nemá křídla, s větrem letí, prohání ho kupa dětí.

        Co je to?

Naučíme se o drakovi veselou básničku

basnicka-drak.png

  • připomeneme význam slova drak v jiných souvislostech- homonymum (drak papírový x pohádkový)
  • pracovní list: Není drak, jako drak.pdf

Rozhovor - Kde můžeme draka pouštět?  ( na kopci, na hřišti, na poli … kde ještě? )

Bezpečnost při pouštění draků- kam nebudeme chodit pouštět draka …. A proč ?

Dechové cvičení – foukání do sáčku – létající draci

 Pokud budete mít chuť a ještě sílu, můžete si s dětmi během chvilky  vyrobit dráčka z igelitového sáčku a hurá ven ho vyzkoušet ( vnímání proudění vzduchu )

drak-ze-sacku.jpg

 

Čtvrtek:

Dnes začnu děti taky hádankou. Víte, kde má své bydleníčko drak? V jeskyni  nebo se taky tomu říká sluj.  Dokážete si doma postavit taky  dračí sluj?  ( děti si někde postaví podle své fantazie „doupě“)

Zahrajeme si „Na dračí hlavy“ – procvičování předmatematických představ ( připravte si kostky nebo vršky, kolíčky  apod.) Děti reagují na vaše pokyny:

„dej do dračí sluje tolik kostek…..

 ………aby měl drak tři hlavy

………aby měl hlav tolik, kolik ukazuji prstů

……..aby měl stejně hlav, jako máš ty……( dávejte příklady i na ubírání)

 

Draci můžou mít různé hlavy kulatou, hranatou , špičatou – pojmenuj a vybarvi

Pracovní list: Tvary.pdf

Pátek:

Dnes se s dětmi rozloučím opět pohádkou tentokrát „O draku Koronovi“  ( je to omalovánkový příběh, který vznikl proto, aby se dětem přiblížilo opatření, kterými mohou sebe i své blízké chránit před nemocí COVID-19. V materiálu není nic zmíněno, co by mohlo děti zbytečně vystrašit, a necháme na vás dospělých, abyste podle věku a zralosti dítěte zašli při společném čtení do větších podrobností. ( materiál vznikl pod odbornou záštitou Katedry psychologie Pedagogické fakulty Mu, ve spolupráci s Chráním nejslabší )

https://drakkoron.cz/cz/ - na tomto odkazu si můžete pohádku stáhnout a vytisknout a můžete se i podívat na zpracované video této pohádky

 

Milí kamarádi tímto se s vámi loučím, věřím, že to, co jsem pro vás připravila zvládnete za celý týden s rodiči dobře, protože jste šikulky. Až se ve školce zase uvidíme budu se moc těšit na vaše vypracované úkoly.

Vzpomíná na vás vaše paní učitelka Jitka.